Edisi Blogger: Februari 2012

Rabu, 29 Februari 2012

Jikalau Google adalah...

This make sense juga la...

Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

SEGMEN BEN ASHAARI : BLOGLIST APRIL 2012

BEN ASHAARI

Kenapa patut bertukar link dengan Blog Sikarap?
- Sebab blog ini friendly...
- Sebab tiap-tiap hari update
- Sebab memang terbuka nak tukar link dengan sesiapa

So, kalau anda berminat, jom tukar2 link sambil join segmen mr. BEN ini..

Cerita Inspirasi: Ambil Anak Itu


Suatu ketika dulu, ada seorang lelaki yang sangat kaya dan mempunyai seorang anak lelaki yang setia. Mereka berdua mempunyai minat yang mendalam dalam mengumpulkan hasil seni. Mereka kerap ke luar negara dan membeli hasil-hasil seni terbaik. Rumah mereka dihiasi dengan pelbagai lukisan menakjubkan hasil seni karyawan ternama seperti Picasso, VanGogh, Monet, dan banyak lagi.

Lelaki kaya berstatus duda tersebut melihat anaknya dengan penuh kepuasan kerana telah mewarisi minat yang sama dengannya. Kebolehan anaknya  itu dalam berurusniaga dengan para karyawan seluruh dunia sangat disanjung oleh bapanya.

Namun ketika musim sejuk kian tiba, negara mereka terlibat dengan peperangan. Si anak terpaksa meninggalkan bapanya untuk berkhidmat kepada negara. Beberapa minggu selepas si anak pergi, si bapa telah menerima telegram yang menyatakan bahawa anaknya telah hilang semasa berperang. Si bapa terus menunggu setiap hari berita baru mengenai anaknya dengan perasaan penuh kebimbangan. Beberapa hari kemudian, kebimbangan si bapa menjadi nyata apabila anaknya disahkan mati ketika sedang dirawat oleh pasukan perubatan selepas cedera parah.

Dengan keadaan penuh kesedihan dan kesunyian, si bapa menyambut perayaan Krismas  dalam keadaan tidak tentu hala. Sebelum ini, si bapa tersebut sering menyambut Krismas bersama anaknya dengan penuh kegembiraan. Pada pagi Krismas, si bapa terbangun daripada tidur tatkala pintu rumahnya diketuk. Semasa si bapa berjalan ke arah pintu, dia teringat akan anaknya selepas melihat lukisan-lukisan indah yang tergantung di dinding rumahnya. Si bapa kemudiannya membuka pintu rumah dan disapa oleh seorang askar yang membawa sebuah bungkusan besar.

Askar tersebut memperkenalkan dirinya dan berkata "saya adalah sahabat baik kepada anak bapa. Sayalah orang yang diselamatkan oleh anak anda ketika dia menemui saat kematiannya. Boleh saya masuk? saya ada sesuatu untuk ditunjukkan kepada anda." Mereka pun masuk ke dalam dan berbual. Askar tersebut mengatakan setiap perkara yang diceritakan oleh anaknya betapa dia dan bapanya sangat kagum dengan hasil karya yang menarik. "saya juga seorang karyawan," kata askar itu, "dan saya ingin memberikan ini kepada bapa." Ketika si bapa mula membuka bungkisan tersebut, dia melihat satu lakaran potret anaknya. Potret tersebut sangat teliti seninya dan sangat indah.

Selepas emosi si bapa reda, dia mengucapkan terima kasih kepada askar tersebut dan berjanji untuk menggantungkan potret tersebut di tempat terbaik dalam rumahnya iaitu di atas ungun api. Beberapa jam kemudian, selepas askar itu pergi, si bapa terus menggantungkan potret tersebut di tempat terbaik dalam rumahnya dan menyingkirkan lukisan-lukisan lain yang terbaik yang menghalang potret tersebut. Si bapa kemudiannya duduk sambil memperhatikan hadiah Krismas tersebut dengan penuh asyik.

Beberapa minggu kemudian, si bapa mula berfikir bahawa anaknya telah menyelamatkan banyak askar yang tercedera dalam peperangan sebelum menemui ajal selepas dadanya ditembusi dengan tembakan peluru. Semakin hari semakin banyak cerita mengenai anaknya yang telah menolong ramai askar didengarinya. Sebagai seorang ayah, perasaan bangga dan puas mula menyelubungi jiwanya yang sedang bersedih. Si bapa mulai sedar bahawa walaupun anaknya sudah meninggal, roh anaknya masih hidup kerana banyak orang yang tersentuh dengan kebaikannya. Potret anaknya itu menjadi harta yang tidak ternilai baginya. Si bapa juga turrut memberitahu rakan tetangganya bahawa potret tersebut adalah yang paling bernilai dan hadiah paling indah dalam hidupnya.

Ketika musim luruh tiba, si bapa menderita sakit dan kemudiannya mati dan meninggalkan banyak karya yang bernilai tinggi. Oleh kerana tiada pewaris kepada seluruh harta si bapa ini, maka semua hartanya terpaksa dilelongkan. Pada hari perlelongan, banyak pengumpul karya yang datang dari seluruh dunia dengan niat untuk memiliki karya-karya ternama milik si bapa tersebut. Ini kerana karya-karya yang dimilikinya tidak terdapa di mana-mana muzium di dunia.

Lelongan pun dimulakan dengan sebuah lukisan yang bukan menjadi tarikan mana-mana pengumpul yang hadir. Si tukang lelong mula membuka lelongan tetapi bilik tersebut sepi. Tidak ada seorang pun yang berkenan dengan lukisan tersebut.

"Siapa yang mahu mulakan lelongan dengan $100?" katanya. Selepas beberapa ketika, masih tidak terdapat respon. Kemudian terdapat satu suara mengatakan "siapa yang peduli dengan lukisan itu? ianya hanya sebuah lukisan potret anak pemiliknya. Mari lupakannya dan mulakan lelongan dengan barangan yang lain." Ianya disambut oleh beberapa suara lain sebagai tanda mempersetujuinnya. Tapi jawab si tukang lelong itu, "kita perlu menjual potret ini terlebih dahulu sebelum melelongkan barang lain. Jadi, ada tak sesiapa yang mahu membeli potret si anak ini?" Akhirnya seorang sahabat daripada si bapa tersebut pun bersuara. "Boleh tak saya dapatkan potret tersebut dengan harga $10? Itu saja yang saya ada." Si tukan lelong pun menjawab "ada tak sesiapa yang mahu menawarkan harga lebih tinggi?". Suasana diam sahaja. "Dengan kiraan satu, dua..tamat!". Suasana menjadi meriah semula dan sesorang pun bersuara, "sekarang mari mulakan lelongan terhadap harta karun yang lain!"

Si tukang lelong melihat para hadirin dan mengumumkan bahawa lelongan telah berakhir. Para hadirin tersentak dengan penuh kehairanan. Kemudian ada yang bersuara, "apa yang kamu maksudkan tentang ianya sudah berakhir? Kami bukan datang sini untuk membeli potret anak itu! bagaimana dengan lukisan-lukisan berharga jutaan dolar yang lain? Kami mahukan penjelasan!" Si tukan lelong kemudiannya menjawab, "mudah sahaja. Menurut wasiat si bapa, sesiapa sahaja yang mengambil anak itu...dia mendapat semuanya,"

Para pengumpul seni mempelajari sesuatu pada hari tersebut. Mesejnya masih sama...kasih seorang Bapa...seorang Bapa yang mana anaknya telah mati untuk orang lain...dan kerana kasih Bapa tersebut...sesiapa yang mengambil anaknya akan mendapat segalanya.

Artikel dalam Asian Beacon hina kaum Iban



SIBU: Sebuah artikel bertajuk ‘Tengkorak dan sagu cacing’ yang disiarkan dalam majalah Asian Beacon Jilid 44 didapati telah  merendah-rendahkan martabat, menghina serta memfitnah ma-syarakat Iban.

Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Dayak Sarawak (SDNU) Cawang-an Sibu Chambai Lindong menya-takan rasa kesal atas artikel ter-babit dan berkata ia menanam persepsi yang salah masyarakat lain ke atas orang Iban.

Penulisnya, Henry Ng yang ber-khidmat dengan KK Eagles memberi tumpuan terhadap penginjilan kepada masyarakat luar bandar, yang disebut dalam perenggan lapan artikelnya di mana beliau menulis bahawa lintah, semut goreng dan lebah adalah antara makanan Iban.
Perenggan 12 artikel terbabit menyebut dan dipetik seperti berikut: ‘Iban menikmati rokok dan minum minuman keras, dan me-reka sering mabuk semasa musim perayaan atau majlis-majlis khas seperti majlis perkahwinan.

‘Mereka juga cenderung untuk menjadi tidak bermoral. Saya telah melihat lelaki dari rumah panjang lain memasuki sebuah rumah panjang yang berbeza untuk mencari wanita.

“Selepas minum ‘tuak’, mereka akan mengadakan aktiviti seksual dan itu adalah perkara biasa. Para ibu yang didapati telah menawarkan anak perempuan mereka untuk seks kepada lelaki dengan ha- rapan untuk berkahwin dengan anak perempuan mereka.”

Chambai yang merupakan seorang peguam berkata, terdapat banyak kesilapan fakta yang ditulis oleh Ng itu.

“Ia adalah sangat memualkan untuk membaca artikel ini. Ini  merendahkan martabat, meng-     hina serta fitnah masyarakat kita (Iban). “Apa yang dia tulis menggambarkan masyarakat Iban sebagai masyarakat yang keji dan merendah-rendahkan bangsa Iban.

“Setiap masyarakat Iban yang waras mesti membidas artikel ini,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini, semalam.

Chambai percaya Ng menulis berdasarkan apa yang disyakinya dan tidak melalui penyelidikan.
Beliau berkata, penulis terbabit mesti memohon maaf kepada masyarakat Iban amnya. Sementara itu, melalui laporan Bernama, Timbalan Menteri Pe-nerangan Komunikasi dan Ke-    budayaan Datuk Joseph Salang semalam, melahirkan perasaan duka citanya dengan satu artikel yang menghina masyarakat Iban.

Sambil melahirkan perasaan terkejut selepas membaca artikel yang ditulis seorang mubaligh Kristian dalam sebuah majalah Kristian antara mazhab, Asian Beacon, beliau berkata ia adalah di luar kefahamannya bahawa seorang mubaligh Kristian ‘boleh berkhayal de-ngan idea-idea romantik’ dan mengeluarkan artikel yang penuh penghinaan.

“Sebenarnya saya tidak pernah mendengar orang Iban memakan lintah atau semut goreng tak kira selazat mana pun ia,” katanya me-ngulas mengenai artikel itu.

Salang tidak menolak lelaki Iban ‘suka minum dan merokok’ tetapi tidak ramai yang merokok pada masa ini berbanding zaman dahulu di mana mereka semestinya me-rokok bagi menghalau nyamuk dan agas semasa mengerjakan sawah mereka.

Sambil meminta penulis itu memohon maaf kepada masyarakat Iban Sarawak Salang berkata, jika penulis itu benar-benar takut kepada Tuhan seperti mana sepatut-nya sebagai seorang mubaligh, dia sepatutnya membaca lebih banyak Injil agar tidak menyakiti perasaan orang lain. Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ngemah Alexander Vincent yang juga peng-anut Kristian turut terkejut dengan artikel itu. Katanya, penulis itu patut me-nukar kerjayanya kerana apa yang dilakukannya lebih merugikan  agama Kristian.


"Macam mana dia dapat semua benda tu? Dia ada buat research ka? Ayo.."


Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Selasa, 28 Februari 2012

Binatang pun pandai berdoa?




Bila melihat gambar ini nampak seolah-olah dua ekor tupai air itu sedang berdoa untuk meminta makanan.

Tapi sebenarnya, tupai-tupai comel itu sedang bermain dengan batu kecil. Gambar ini diambil di Whipsnade Zoo, Dunstable, Switzerland.



Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

[Guest Post] Ahmad Nisfu dan riwayatnya


Guest post by xDer

Ahmad Nisfu dan riwayatnya

Friday, February 24, 2012Best Blogger Tips
"Walaupun rupa mu tidak ku kenal, tetapi lubang hidungmu tu tetap menjadi pojaan hati ku.."

petikan dialog Aziz Sattar dalam filem Seniman Bujang Lapok yang ditujukan kepada tuan director lakonan Ahmad Nisfu.. dalam kita mengenang ramai2 artis2 veteran terutamanya, mungkin tak semua yang tahu. dalam kita mengangkat dan mengagungkan yang sudah pun berada dipuncak.. namun kita terlupa dengan sekian insan2 seni yang dahulunya membuat kita ketawa terbahak2 tapi masa memamah nama insan seni ini dan terus tenggelam ditelan oleh arus berzaman..

petikan ini teman dapatkannya diruangan forum tempatan. agak sedih kisahnya dan agak terharu bila mengetahui cerita disebalik kehidupan riwayat seorang insan seni ini. berikut ialah sedutan artikelnya..

Mengikut arwah Norizan bekas isteri kepada P. Ramlee (dalam satu rancangan tv), Ahmad Nisfu merupakan antara teman rapat kepada P.Ramlee. Buktinya cukup nyata apabila sewaktu kemeriahan studio Jalan Ampas dahulu, setiap filem arahan P.Ramlee, Ahmad Nisfu boleh dikatakan kerap terlibat sama dan memegang watak agak besar. Gelaran Paq Besaq (Pak Besar) juga telah diberikan kepada Ahmad Nisfu oleh P. Ramlee kerana lubang hidung Ahmad Nisfu yang besar.

Pelakon yang berasal dari Tanjong Takong, Pulau Pinang ini pada awalnya ialahseorang pelakon bangsawan dan telah dilamar oleh Shaw Brothers untuk terlibat sama dalam produksi sebagai pelakon filem. Di sini bermulalah kerjaya Ahmad Nisfu sebagai pelakon filem. Walaupun memegang watak-watak yang kecil, Ahmad Nisfu dikatakan adalah seorang yang sentiasa bersyukur walaupun upah yang diterimanya adalah terlalu kecil. Hakikatnya, wang saku yang diperoleh digunakan untuk menyara dirinya sahaja kerana Ahmad Nisfu adalah seorang yang sebatang kara, tiada saudara mara, keluarga dan juga isteri.

Aktiviti social Ahmad Nisfu ini hanyalah dengan beramal di masjid di kawasan beliau tinggal dan juga di sekitar studio Jalan Ampas. Ahmad Nisfu dikhabarkan seorang yang pandai mengaji Al-Quran. Beliau juga merupakan seorang bilal di masjid di tempat beliau menetap dahulu.

Hinggalah penutupan studio Jalan Ampas, Ahmad Nisfu telah menghambakan dirinya dalam dunia lakonan. Selepas penutupan studio Jalan Ampas, Ahmad Nisfu telah hilang punca pencarian hidup. Filem Puaka dikatakan filem terakhir lakonan beliau.

~pillbox~
Disebabkan tiada punca rezeki, Ahmad Nisfu hidup dengan bantuan ehsan dari orang ramai. Kerana tiada punca rezeki, Ahmad Nisfu hanyalah menetap di Kubu Jepun (pillbox) di Jalan Labu. Di situlah juga tempat Ahmad Nisfu telahmenghembuskan nafas terakhirnya di dalam keadaan yang sungguh daiftanpa sedara mara, ahli keluarga dan isteri. Hanyalah teman rapat.. - Balbo

berikut pula, sedutan dari artikel yang dikongsi oleh penulis yang lain..

Setelah tidak bermain wayang lagi, Ahmad Nisfu sering berada dikedai kopi dipersimpangan Joo Chiat, Geylang Road dan Changi Road. Kedai kopi itu juga dulunya tempat 'extras' Shaw dan Cathay berkumpul. Sering juga mereka diambil sebagai 'pak pacak' dengan gaji $5.00 ringgit sehari!

Selain meluangkan masa disitu, dia sering keseberang jalan untuk menikmati 'sop kambing' kegemarannya. Kedai mamak sop itu terletak dilorong masuk ke restoran Osman Ghani yang terkenal di Geylang Serai dengan 'kari ikan' dan 'dalca rusuk kambing'nya.

Ahmad Nisfu juga pernah menjadi imam di Masjid Onan Road (sudah tiada lagi - tapaknya diambil oleh Muslim Convert Association). Pernah satu kali, kami anak anak nakal, waktu sembahyang berimamkan Ahmad Nisfu, sedang dalam rukun, kami menyanyi perlahan lahan sesama sendiri "ura Cendana! Pura Cendana!" sambil menggigil gigil menahan ketawa. Habis sembahyang, tak sempat cium tangannya, kami diperambat hingga keluar masjid! "Korang usik aku ya!!! setan!!!"Itulah pengalaman nakal saya bersama 'Raja Alam Syahbana, raja negeri Pura Cendana'.

Mungkin kerana keuzuran dia tidak lama menjadi imam disitu. Saperti sudah berputus asa, dia hidup berteduh dikubu Jepon diJalan Labu tidak jauh dari Masjid Aminah diJalan Nanas off Geylang Serai. Lama juga dia tinggal bersendirian disitu dibawah ikhsan orang kampung sekeliling. Tidak lama kemudian dia meninggal, setelah beberapa lama hidup sebatang kara dalam penuh kedaifan.. - totokreturn

Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

[Guest Post] Ikan Dory bersama Sup Susu


Guest post by xDer

Ikan Dory bersama Sup Susu

Sunday, January 29, 2012Best Blogger Tips
salam semua.. selamat berhujung minggu ye. esok dah Isnin, cuti sekolah dah abih dah. maka esok pun bermula ler mak/ayah dok membizikan diri bersama anak2 untuk kesekolah. kiranya dapat ler jugak kita sebagai parent ni menumpang 'cuti' anak2 ye dak? sempena dah ujung2 cuti ni, nak ler share resepi dari si isteri.. Milk Soup With Fried Dory Fish. sodap memang sodap. berkhasiat pulak tu..

kisahnya, masa teman bertugas di Selatan tanahair dulu selalu jugak pekena sup susu ni kat negara jiran. naik gian dibuatnya hehe.. tapi sekarang dah balik ke KL ni susah ler kalo nak pekena masakan ni sampai nak ke negara jiran sinun. ni ler nak kongsi2 dengan sahabat handai resepinya yang dibuat oleh isteri tercinta. ranking anak tekak teman, meemang sodap! kena lak bila makan dgn nasi panas2 tu dok sira2 dengan cili padi kicap.. adoi haiii susah ler nak kata mcmne. nak tau macamne, copy resepi bawah ni. cube ler.. memang menghirup dibuatnya.

Bahan bahannya

4 biji bawang putih - cincang kasar
1/2 cm halia - hiris halus
1 biji bawang besar - dadu

1/2 mangkuk kecil ikan bilis
2 keping ikan dory
1/2 mangkuk kecil tepung gandum
Sedikit pewarna kuning
Chinese Lettuce
Tomato
Enoki Mushroom
Carrot
Daun Ketumbar - racik kasar
1/2 tin susu cair
1 kiub ayam/ ikan bilis
Garam & Pepper
Air secukupnya

Caranya

Panaskan minyak goreng ikan bilis hingga ranggup
Angkat dan ketepikan

Satukan tepug gandum, pewarna kuning bersama sedikit garam & pepper
Letakkan air dan buat adunan seperti jemput2
Jangan terlalu pekat atau terlalu cair
Celupkan ikan dory yg telah dipotong
kemudian digoreng garing
Angkat dan ketepikan

Didalam periuk yg lain, panaskan sedikit minyak,
tumis bawang putih, bawang besar, halia sehingga sedikit garing
Masukkan ikan bilis yg telah digoreng tadi dan air utk dijadikan kuah
Biarkan ia reneh selama 40min
Masukkan kiub ayam/ ikan bilis
Selepas 40 min, masukkan carrot, sayur lettuce dan tomato
Masukkan garam, perasa dan enoki mushroom
Biarkan ia reneh sebentar

Akhir sekali masukkan susu cair
Taburkan daun ketumbar dan sedia dihidang
Letak ikan didalam mangkuk kemudian tuangkan kuah diatasnya

**Enak dimakan bersama cilipadi dan kicap cair
Jika anda ingin lebih lemak, anda boleh tambah sukatan susu cair 



Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Isnin, 27 Februari 2012

Pelajar U khalwat suami orang


ALOR SETAR: Akibat mengikut teman lelakinya menyewa bilik di sebuah motel di Jalan Sultan Badlishah, di sini, seorang pelajar perempuan sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di negeri ini berusia 22 tahun dicekup berkhalwat, semalam.

Pelajar dari Sungai Petani itu dan pasangannya yang sudah beristeri dan mempunyai seorang anak, ditahan jam 9 pagi ketika mereka tidur. 
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik), Syeikh Muhammad Suhaimi Salleh berkata, sepasukan lima anggota diketuai Jailani Abdul Talib ke motel berkenaan sejurus menerima maklumat. 

Beliau berkata, sebaik membuat pemeriksaan di bilik pertama di tingkat atas motel berkenaan, seorang lelaki yang hanya bertuala membuka pintu selepas terkejut apabila pintu bilik diketuk berulang kali.

“Lelaki berusia 26 tahun itu membenarkan anggota penguat kuasa masuk ke dalam bilik untuk membuat pemeriksaan dan ada seorang wanita menutup badannya dengan selimut di atas katil.



Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Gambar sekitar kemenangan Liverpool dalam final Carling Cup



Tahniah kepada pasukan Liverpool yang baru sahaja dinobatkan sebagai juara Carling Cup semalam selepas menewaskan Cardiff City melalui sepakan penalti selepas seri 2-2 sehingga tamat masa tambahan. Piala ini juga merupakan tropi pertama mereka selepas 6 tahun tanpa sebarang kejuaraaan. Lihat gambar-gambar sekitar perlawanan Liverpool dan Cardiff City.








(sumber gambar: liverpoolfc.tv)


Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

[GAMBAR] Giggs selamatkan Manchester United raih 3 mata penuh


Giggs meraihkan gol kemenangan United ke atas Norwich City dalam saingan EPL. (Sumber gambar: manutd.com)

LONDON: Ryan Giggs meraikan aksi ke-900 kariernya apabila menjaringkan gol kemenangan kritikal untuk Manchester United menewaskan Norwich City 2-1 dalam saingan Liga Perdana Inggeris di Stadium Carrow Road, sebentar tadi.

Giggs menguis masuk bola hantaran Ashley Young pada minit ke-92 bagi memastikan United pulang dengan tiga mata penuh.
United terlebih dulu mengejutkan tuan rumah menerusi jaringan Paul Scholes pada minit ke-7.
Namun Norwich menngandakan asakan pada separuh masa kedua dan berjaya memperoleh gol penyamaan menerusi Grant Holt pada minit ke-83. sumber

"MAN UNITED 4EVER"




Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Ahad, 26 Februari 2012

Nomophobia - Fobia hilang handphone kian meningkat


Tak hairan bila ramai orang yang panik bila mengetahui bahawa telefonnya hilang. Rasa takut dan panik disebabkan oleh kehilangan telefon bimbit merupakan satu lagi jenis fobia dalam individu yang dikenali sebagai nomophobia (no-mobile-phobia). 
Dalam satu kajian survei yang telah dijalankan di Britain, sebanyak dua per tiga daripada 1,000 subjek menyatakan bahawa mereka menjadi takut apabila tidak memiliki telefon bimbit. Jumlah ini meningkat sebanyak 53% dariapa dapatan kajian pada tahun 2008. Golongan yang mencatatkan peratusan tertinggi ialah mereka yang berumur antara 18-24 (77%). Dikatakan juga dalam laman web Newser bahawa wanita lebih cenderung untuk mengalami nomophobia.

Menurut AllAboutCounseling.com, antara tanda-tanda nomophobia termasuklah gementar, berpeluh, dan merasa loya apabila tidak memiliki telefon bimbit. Satu tanda lagi ialah kerap memeriksa atau kerap risau tentang telefon bimbitnya walaupun ia berada di tempat yang selamat.

Nomophobia ini boleh diatasi dengan melakukan beberapa perkara. Antaranya ialah dengan menjalani kehidupan biasa selama beberapa hari tanpa telefon bimbit, mengelakkan fikiran negatif, dan cuba melakukan teknik pernafasan atau yoga. Namun sekiranya anda tidak dapat melakukan perkara tersebut, sebaiknya dapatkan khidmat profesional seperti kaunselor dan ahli terapi.



Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Sabtu, 25 Februari 2012

Faktor kepada risiko keguguran


Keguguran dan keguguran spontan dalam tempoh tiga bulan pertama kehamilan secara amnya disebabkan oleh kromosom yang tidak normal. Ini bermakna bahawa embrio tidak lagi dibentuk dengan baik, hasil daripada konsep berhenti dari evolusi dan dihapuskan.



Daripada semua pengguguran yang berlaku sebelum minggu ke-8, 30% tidak mempunyai janin yang dikaitkan dengan pundi amnion dan plasenta. Keguguran selepas kehamilan yang pertama boleh disalahkan pada rahim yang tidak matang. Kehamilan seterusnya adalah mungkin untuk pembentukan seperti biasa. Banyak kes keguguran tidak mempunyai sebab yang diketahui.

Lain-lain punca keguguran termasuk gangguan kolagen (eritematosus lupus), kencing manis, kecacatan fasa luteal, jangkitan (TOXOPLASMOSIS, listeria, chlamydia, herpes genital, gonorrhea), fibroid rahim, gangguan hormon, rawatan atau keabnormalan kongenital progesteron rahim.

Apakah faktor-faktor risiko?

• Umur seseorang wanita. Untuk wanita di bawah 35 tahun, kadar keguguran adalah lebih rendah daripada wanita lebih 35 tahun. Wanita lebih 40 tahun  berkemungkinan mempunyai dua lagi peluang untuk kehilangan kehamilan daripada seorang wanita berusia 20 tahun.

• Mempunyai sejarah keguguran sebelumnya: wanita yang mempunyai dua atau lebih keguguran berturut-turut boleh kehilangan kehamilan sekali lagi berbanding wanita lain.

• Masalah jantung atau penyakit kronik, penyakit paru-paru, penyakit buah pinggang, gangguan hormon, mewarisi gangguan pembekuan darah, sesetengah penyakit imun, kekurangan vitamin (terutamanya Vitamin E), kencing manis yang teruk dan hepatitis

• Merokok semasa mengandung boleh mencetuskan pengguguran bayi, kematian janin, kelahiran pra-matang dan masalah pernafasan. Rokok dengan kandungan tar yang lebih tinggi menghasilkan tahap karbon monoksida yang tinggi, bayi tidak dapat menerima oksigen sepenuhnya. Hidrogen sianida dan nikotin mengenakan tindakan toksik.

• Alkohol

• Dadah seperti kokain atau ekstasi

• Kafein (kopi, cola minuman) semasa mengandung dan juga penggunaan sederhana kopi semasa kehamilan, terutamanya pada suku pertama, sebahagian besarnya meningkatkan risiko keguguran

• ubat-ubatan tertentu. Anda tidak perlu mengambil sebarang ubat sepanjang kehamilan tanpa preskripsi perubatan yang ketat. Anda harus mengelak daripada mengunakan pil tidur, ubat sakit, pencahar, julap, antibiotik, ubat-ubatan antiemetic.

• Rahim syarat-syarat seperti rahim hypoplasia (rahim tidak cukup untuk perubahan yang dikenakan oleh kehamilan). tumor malignan atau benign rahim (fibroid rahim)

• Bengkak pengalas rahim (endometriosis)

• Pendedahan kepada toksin alam sekitar seperti plumbum, arsenik, bahan kimia tertentu seperti formaldehid, benzena dan etilena oksida, dan dos radiasi yang tinggi atau gas anestetik

• Trauma perut, luka memar abdomen

• Kemurungan yang teruk, tekanan besar kepada psikologi

• Faktor-faktor risiko dari Bapa: terdapat risiko keguguran yang lebih tinggi jika bapa telah didedahkan kepada raksa, plumbum dan lain-lain bahan kimia industri dan racun perosak.

• Obesiti – wanita yang berlebihan berat badan mempunyai risiko 67% lebih besar keguguran berbanding dengan mereka yang mempunyai berat badan normal. sumber



Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com