Pengorbanan Si Anak Berusia 10 Tahun | Boros Di Aralom

Khamis, 30 September 2010

Pengorbanan Si Anak Berusia 10 Tahun

Hari ini seperti hari2 biasa saja aku datang ke kuliah...rase sdikit penat dan malas..ye la, kelas petang jam4 katakan..nasib bek la kelas jm2 batal, so sempat jugak menyibuk kat library tuk menyempitkan diri dalam Megalab..jm3.45 ptg mcm tu barula aku dgn geng2 len pergi ke kuliah. Aku memang suka dgn lecturer subjek tu sbab dlm bnnyk2 lawaknya, ilmu tu tetap menempel kat otak ni jugak..hari ni lecturer tu ada crite pasal satu kisah benar tentang seorang budak 10 tahun yang bunuh diri..

Budak ni mempunyai kluarga yang serba kekurangan...memang dia sangat miskin tegar la...ibunya bekerja kuat untuk menyara mereka adik beradik dan menghidap penyakit hati..penyakit ini menyebabkan badannya menjadi kurus dan ramai masyarakat yang menganggap dia sebagai seorang penagih dadah dek kerana fizikalnya..tambahan pula suaminya memang merupakan penagih, so faham2 la mcm mna sempitnya fikiran masyrakat di kawasan kejiranan itu dalam melabel si isteri sebagai penagih dadah (tapi sebenarnya tidak)..anaknya yang baru berusia 10 tahun ini pula datang ke sekolah tanpa wang sesen pun dan hanya membawa bekal yang disediakan oleh ibunya..bekalannya itu ialah hanya nasi bubur bercampur dengan lauk kangkung...ramai kawan2 di sekolah yang sering mengejeknya kerana membawa lauk 'anjing' ke sekolah...oleh kerana mengalami tekanan yang dasyat ini, budak lelaki 10 tahun itu pun tekad untuk membunuh diri dengan menggantung dirinya...apa yang lebih mengharukan ialah anak ini telah meninggalkan nota terakhir kepada ibunya...dalam nota itu, dia mengatakan bahawa dia membunuh diri kerana mahu mendermakan 'hati'nya kepada si ibu ini supaya ibunya sihat semula dan dapat bekerja dengan baik untuk menampung kehidupan adik-adiknya kelak..


Kalau la si bapa ini boleh menjadi ketua keluarga yang baik dalam keluarganya, hal seperti ini dapat dibendung. Kanak-kanak apabila sudah tekad melakukan sesuatu, mereka tidak boleh mempertimbangkan baik buruk akan kesannya kelak....Pandai2 la kita mencari moral of the story ye...

4 ulasan:

Misshy Innz berkata...

terharu .
baik nya budak tuhh .
;(

LanaBusyBee berkata...

nice blog here...follow u back ^^

Lina berkata...

itu makanya, pompuan klu cari lelaki jgn cari yg ensem sja, jgn cari utk diri sndri, pikirkan ttg suatu hari nnt, ble ka membimbing kluarga atau tidak? spt ka jd bpa yg baik atau tidak? haish..cinta kdg2 bkin org buta hati..

aienpopcorn berkata...

hm, besarnya pergorbanan dia. hm
terharunyaa :'(