Edisi Blogger: 2017

Isnin, 20 Februari 2017

Bapa kandung sanggup tetak anak sendiri yang sering mengeluarkan kata-kata lucah

SEORANG kanak-kanak lelaki maut dalam keadaan tragis selepas ditetak oleh bapa kandungnya menggunakan sebilah parang dalam kejadian di Mataram, Indonesia, Jumaat lalu.
kanak-kanak maut ditetak bapa sendiri

Dalam kejadian jam 12.00 tengah hari itu, suspek, Ahmad Subhan, 48, bertindak menetak leher mangsa, Muhammad Albani, 8, yang sedang tidur di ruang tamu mengakibatkan mangsa maut serta-merta.

Suspek kemudian memanggil isterinya yang sedang tidur di dalam bilik memaklumkan bahawa anak mereka sedang menangis, sebelum wanita itu terkejut melihat anaknya dalam keadaan berlumuran darah. Bagaimanapun, kanak-kanak itu disahkan meninggal dunia akibat kecederaan teruk dibahagian leher.

Memetik laporan Jawapos.com, Ketua Pesuruhjaya Polis Cakranegara Haris Dinzah berkata pihaknya telah bergegas ke lokasi dan menahan suspek yang masih dalam keadaan murung.

Ketika ditahan, suspek tidak menunjukkan tanda-tanda mengalami masalah kesihatan mental, kata Haris.
Suspek
Motif sebenar insiden tersebut masih disiasat. Namun, kata Haris, suspek mengakui menetak anaknya. Katanya, suspek bertindak demikian kerana mendakwa berang dengan perangai anaknya yang sering mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah, termasuk terhadap isterinya.

Tambah portal tersebut, suspek mengakui menyesal dengan perbuatannya, bagaimanapun mengaku berbuat demikian dalam keadaan sedar dan tidak dipengaruhi oleh ‘bisikan iblis’.

“Dia seorang anak yang nakal. Sering mengata ibunya.Dia juga bercakkap kasar dan meninggikan suara, sehingga saya malu dengan jiran.

“Saya sakit hati, dia satu-satunya anak lelaki saya dan sayang sangat menyayanginya. Dia sering memaki saya dengan kata-kata kotor. Dia selalu berbuat demikian padahal dia masih kecil,” kata suspek.

- mynewshub.cc via MD


Lagi Info Menarik:

Ahad, 19 Februari 2017

"Saya tak kisah, kalau kongkong anak..nanti dia tertekan" - reaksi bapa mangsa 'budak basikal'

Fatoni tidak terlalu mengongkong anaknya kerana bimbang remaja itu tertekan.
Fatoni (sumber: FMT)
JOHOR BAHRU: Seorang bapa kepada remaja berbasikal yang cedera dalam kemalangan di Jalan Lingkaran Dalam pada awal pagi semalam berkata, beliau tidak terlalu mengongkong anaknya kerana bimbang remaja itu tertekan.

“Saya tidak kisah, tetapi ibu bapa lain mungkin kisah. Saya macam biasa. Kalau kita nak kongkong dia pun tidak boleh, nanti dia tertekan,” kata Muhammad Fatoni Musrap, 45, kepada FMT di hadapan Hospital Sultanah Aminah (HSA) hari ini.

Bapa kepada Muhammad Fitri Muhammad Fatoni, 17, berkata walaupun sudah banyak kali melarang anaknya keluar lewat malam, remaja itu tetap berdegil dan akan keluar senyap-senyap selepas mereka tidur.

“Tidak sedar (masa Fitri keluar rumah) sebab waktu itu sedang tidur. Ingat dekat-dekat sahaja. Rupanya jauh.

“Kita pun dah pesan jangan keluar malam sebab keesokannya dia nak sekolah,” katanya.
Fitri yang cedera di pinggul dan luka di badan masih dirawat di HSA dan tidak boleh bangun atau berjalan.

Dua rakannya yang masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) ialah Mohamed Shamizal Iqmal Abdullah, 16, dan Muhd Nazri Mahmudi, 13. Lima yang lain ialah Muhamad Farhan Che Mat, 16, (patah kaki kanan); Abdul Samad Abdul Kadir, 16, (patah kaki kiri); Muhammad Arif Salman, 15, (cedera teruk di kepala); Muhammad Zulfadli Yusri, 19, dan Muhammad Arasshat Abdullah, 14, kedua-duanya patah kaki kanan.

Fatoni yang merupakan peniaga makanan bersyukur anaknya terselamat dan akan mengawasi tindak-tanduk anaknya, tetapi tidak akan terlalu mengongkong Fitri.

“Syukur Alhamdulilah dia masih terselamat. Saya harap perkara ini disiasat polis,” katanya. Sementara itu, ibu saudara Fitri yang hanya dikenali sebagai Fizah, 32, berkata kemalangan itu pasti menjadi pengajaran kepada “budak basikal” lain. Katanya, walaupun sedar hobi dan minat mereka, ibu bapa masih perlu memantau pergerakan anak dan tidak seharusnya membenarkan mereka berbasikal pada lewat malam tanpa pengawasan rapi.

“Sedih juga apabila mengetahui anak saudara terlibat dalam kemalangan itu. Kita juga tahu keluar malam itu salah.

“Tetapi, perkara nak jadi kita pun tidak tahu. Kalau kita tahu kejadian itu nak berlaku, rasanya dia pun takkan keluar. Ini jadi pengajaran bagi kita semua,” katanya yang bekerja sebagai kerani di sebuah hospital di Melaka. Fizah berkata, Fitri yang tinggal di Taman Seri Orkid, Skudai difahamkan berbasikal dari rumahnya ke Jalan Lingkaran Dalam bersama rakan lain yang perjalanannya memakan masa sejam.

“Terkejut sebab tidak sangka dia terlibat dalam kemalangan itu. Apabila Fitri sedar, dia cuma cakap kawan dia semua mati, tetapi tidak cerita semua, mungkin masih trauma lagi.

“Walaupun sudah dipesan jangan keluar malam sangat dan dengar cakap mak, tetapi budak-budak macam mana pun mesti nak cari kawan dia,” katanya.

Insiden pada 3 pagi itu turut meragut nyawa 8 remaja berbasikal yang dirempuh sebuah kereta di jalan terbabit. Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, ACP Sulaiman Salleh dilaporkan berkata, sekumpulan 20 hingga 30 remaja berbasikal dipercayai menghalang Jalan Lingkaran Dalam dan sekitarnya sebelum dirempuh seorang pemandu wanita berusia 22 tahun dari arah Taman Pelangi yang dipercayai tidak sempat mengelak kumpulan remaja itu. - FMT

P/s: Sejauh manakah anda bersetuju dengan bapa bernama Fatoni Musrap ini? Tepuk dada tanya selera. Saya setuju dengan Sultan Johor..."biar anak menangis, jangan kita menangis". 


Lagi Info Menarik:

Selasa, 14 Februari 2017

Inikah yang dikatakan cinta sejati? Makin tua makin sayang..

Cinta itu sangat subjektif...ada yang bersifat sementara, ada yang berpura-pura malah ada yang main paksa. Tapi di sebalik segala kepalsuan cinta tesebut, pasti ada sejenis cinta yang benar-benar sejati iaitu kasih Tuhan.

But in this post, saya tak nak cerita panjang pasal cinta...biar gambar berbicara. Pasangan-pasangan yang sudah berusia ini bisa saja menunjukkan kepada kita sekalian bahawa cinta tidak pernah pudar dimamah usia malah ia semakin utuh. sweet gitu!!
Tan Xianwu, 94, sedang membantu menyikat rambut isterinya yang berumur 93 tahun. 


Seorang tukang sapu sedang membantu isterinya yang mengalami masalah penglihatan untuk pulang ke rumah.


 Si suami sendang membantu memotong kuku isterinya.


Seorang wanita tua sedang menyuapkan kek ke mulut suaminya yang menyambut hari jadi ke 105 tahun. Pasangan ini telah hidup bersama selama 81 tahun. 


Li Furong, 82, sedang mencuci kaki isterinya, Zhang Xilian, 88, di Yongji, Northwest China’s Shanxi Province


Some says that these are their kind of 'relationship goal' gitu...anyway, sempena tarikh hari ini, saya ucapkan Happy Valentine Day..bagi yang meraikannya saja..

Lagi info menarik:

Tarikh Keputusan SPM 2016 ditunda kepada 16 Mac

PETALING JAYA: Kementerian Pendidikan mengesahkan keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2016 ditetapkan pada 16 Mac ini, sebagaimana tular di media sosial.

Menerusi kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Dr Khair Mohamed Yusof pada petang Selasa, kementerian memaklumkan ia sentiasa memastikan semua proses penyediaan data keputusan SPM pada semua peringkat mengikut prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan.
Keputusan SPM 2016 diumum pada 16 Mac 2017 depan

"Kementerian juga melaksanakan penjaminan berkualiti bagi menjamin keputusan yang dikeluarkan adalah tepat dan sahih demi keadilan kepada calon," katanya.

Dilaporkan, kerosakan mesin pemprosesan pembaca tanda optik (OMR) dan kekangan kewangan membaik pulih mesin berkenaan, menyebabkan Lembaga Peperiksaan (LP) terpaksa menunda pengumuman analisis keputusan SPM 2016.

Berdasarkan surat pekeliling dikeluarkan bertarikh 12 Februari 2017 yang ditandatangani Pengarah LP, Datin Nawal Salleh, pengumuman analisis keputusan SPM 2016 yang sepatutnya pada 2 Mac, terpaksa ditunda kepada 16 Mac ini.

Surat pekeliling yang salinannya turut berikan kepada Ketua Pengarah Pelajaran, Pengarah Peperiksaan dan Pengarah Perancangan Dasar Pendidikan itu menyatakan mesin pemprosesan OMR yang sedang digunakan LP dalam keadaan uzur dan rosak, sekali gus menuntut untuk diganti.

Read more at http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2017/02/14/tarikh-spm/#ZQ2uAgixwzwdlbvg.99

Tags:
Keputusan SPM, keputusan spm 2016, tarikh keputusan spm 2016

Lagi info menarik:

Ahad, 12 Februari 2017

Harga Getah Naik..Kes Curi Sekerap Pun Naik

Disebabkan harga getah yang semakin meningkat, maka tidak hairan lah kalau kes curi getah sekerap pun meningkat. Bukan sekadar sekerap, getah kentalan dan kepingan pun habis kena kebas. Teringat pula aku dengan kes bapak sendiri. Dijadikan cerita, ketika itu, pihak Lembaga Getah memang akan datang membeli getah sekali seminggu di kawasan kebun getah bapa aku. Masa tu, harga memang melambung tinggi macam yang sekarang ni. Sebelum lori lembaga sampai, memang para pekebun akan meletakkan hasil mereka di tepi jalan depan kebun or rumah masing-masing. Jadi, kalau tak dijaga, memang besar risiko untuk dicuri oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Bapa aku pernah kena sekali. Habis punah getah yang beratnya hampir setengah tan...fuh!! kesian dengan kudratnya yang perlu keluar seawal jam 2pagi untuk menoreh getah. Senang-senang pula di penyangak curi...bedebah betul!! sila lah pupus golongan penyangak ni.
Getah kentalan. (sekadar gambar hiasan)

KUALA NERANG – Oleh kerana harga getah sekerap naik, timbul kegelisahan apabila dikatakan kegiatan curi sekerap untuk dijual semula semakin menjadi-jadi di daerah ini.

Harga getah kini dilaporkan pada harga RM4.80 sekilogram.

Sehubungan itu, para penoreh meminta pihak polis agar turut membantu menangani kes kecurian getah.

“Saya kerugian hampir RM400 dalam tempoh tiga hari menoreh apabila lebih 80 kilogram getah sekerap di kebun saya dicuri pihak tidak bertanggungjawab, disyaki penagih dadah.

“Saya sedih bila datang untuk kutip hasil getah yang sepatutnya ada dalam bekas tadahan, ia hilang. Keadaan ini menjejaskan sumber pendapatan utama saya,” kata Mohd Khairul Nizam Ahmad, 32, dari Felda Bukit Ketapang.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung, Kampung Kubang Palas, Azhar Ahmad berkata beberapa tangkapan pernah dibuat oleh penduduk kampung, namun ketiadaan bukti kukuh menyebabkan tindakan lanjut tidak dapat diambil oleh pihak polis.

“Saya harap polis lebih kerap menjalankan rondaan. Malah pekebun atau penoreh sendiri juga perlu sering turun ke kebun mereka untuk memantau keadaan,” katanya.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Padang Terap, DSP Ahmad Nasir Jaafar berkata pihaknya sedia maklum mengenai masalah itu dan mengarahkan anggotanya untuk mempertingkatkan rondaan.

Beliau juga meminta penoreh dan pemilik kebun bekerjasama dengan polis untuk meningkatkan kawalan di ladang dan kebun mereka, dan jika ada tangkapan, serah kepada polis bersama bukti untuk tindakan lanjut.

“Kita banyak terima kes mengatakan ada kecurian getah sekerap, tetapi bukti perlu ada barulah tindakan termasuk mendakwa pesalah dapat dilakukan.

“Saya juga ingin menasihatkan agar orang ramai tidak melakukan sesuatu di luar jangkaan hingga mencederakan pesalah itu,” katanya. - Bernama

Lagi Info Menarik:

Kung Fu Yoga star, Aarif Rahman is Malaysian..but not practicing Muslim

Written by: Annonymous

Few days ago, my colleague told me that Jackie Chan’s latest movie titled ‘Kung Fu Yoga’ was very interesting and funny to watch. My colleague is not someone who talk a lot about movie and she’s I guess, very rare to go to watch movie in the cinema. And when she said this positive thing about Kung Fu Yoga, so I decided to go and watch it myself yesterday. Well guys…I have to agree with my colleague. It was fun, full of actions just like Jackie Chan’s other action movies and lots of cool cars. And yes, He dance like Hindustan which is I think a bit weird but funny. If you are into comedy movie and want to release tension, I highly recommend Kung Fu Yoga.

Enough of that introduction. Actually I just want to share one thing that caught up my mind in this Kung Fu Yoga. It’s the co-star named Jones (real name is Aarif Rahman) that really caught my attention. Who the hell is this handsome man. Yes I admit, I don’t know this guy’s name at first and I don’t really read who’s playing who’s in any movie I watch.  Accept the main star. Just like when you said who’s playing Mission Impossible? I only can say, Tom Cruise.

Jones in Kung Fu Yoga

Aarif Rahman..when you read it at first time, many will thought the name comes from someone in Malaysia, Indonesia or India (Indian Muslim). But actually, it is the name of someone who born and raised in Hong Kong. I know that there are many people in chinese majority country which practicing Islam religion but most do not use their Islam name and choose to use their family name instead. Then why Aarif Rahman use that name? By the way, its a cool name anyway.
 
Jones in Kung Fu Yoga. (images courtesy of mr google)
He is also known as Aarif Lee as his stage name but in most appearances, he will use Aarif Rahman. He is actually born in a multi races family. His Father is mix Malaysia-Arab-Chinese and hold Malaysian citizenship. His mother is pure Hong Kong chinese. Eventhough he has a Muslim name, but it is believed that he is not practicing it and his true religion is still unclear. And I bet he don't speak a single Malay language too. He only speak 4 languages – English, Mandarin, Cantonese and Germany.


He can sing, act, and dance at the same time. And don’t forget, he got degree in Physics. Wow! Near perfect man. Beauty with the brain.  OK..lets enjoy his hot pictures which I got from Drama Fever. Visit the site for more pictures if u want.




Other Cool Stuffs:

Rabu, 8 Februari 2017

Selva Kumar si perogol bersiri kini bebas di Malaysia..polis pun tidak boleh menyentuhnya!

Dia merupakan seorang perogol bersiri yang dipercayai telah melakukan jenayah seksual terhadap lebih 1000 mangsa. Akibatnya, dia telah ditangkap dan dijatuhi hukuman penjara selama 24 tahun. Namun kini, dalam usia 57 tahun, Selva Kumar kembali bebas semula. Dan yang lebih merisaukan, dia telah diusir keluar dari Kanada dan kembali semula ke negara kelahirannya....Malaysia.
Selva Kumar kembali ke Malaysia

Siapa kah sebenarnya Selva Kumar Subbiah?
Dia merupakan seorang perogol bersiri dan telah didakwa pada tahun 1992 atas kesalahan merogol antara 500 hingga 1000 mangsa wanita di Kanada. Selva Kumar dipercayai tiba di Kanada pada tahun 1980 dan pernah menuntut di Universiti McMaster dan Universiti Ryesen dalam jurusan agama. Namun selama dia berada di Kanada, Selva tidak mendapat tara penduduk tetap dan hanya menggunakan visa pelajar dan pelawat. Dia merupakan penganut agama Yahudi (namun tidak mengamalkan ajaran agama tersebut).

Siapa mangsanya?
Mangsanya termasuklah wanita bawah umur semuda 14 tahun. Selain merogol, Selva turut memukul dan memeras ugut para mangsanya sehingga mangsa menjadi malu, trauma dan tertekan. Selva dikatakan cukup terperinci dalam mencari mangsa. Mulanya, dia akan menyamar sebagai agen iklan atau agen haiwan peliharaan sebelum mengajak mangsa untuk minum bersamanya. Selva kemudiannya akan memasukkan dadah ke dalam air minuman mangsa. Mangsa akan menjadi pening dan kemudiannya tidak sedarkan diri. Maka dalam keadaan inilah Selva Kumar akan mengambil kesempatan untuk membogelkan mangsa dan merogol serta mengambil gambar mangsa.
Selva Kumar dipenjara 24 tahun atas kesalah rogol di Kanada

Seorang yang bebas selepas hukumannya tamat
Selepas tamat menjalani tempoh hukumannya, kerajaan Kanada telah bertindak mengusir dan mengantar Selva Kumar pulang ke negara asalnya, Malaysia. Pada tanggal 7 February 2017, Selva selamat tiba di KLIA namun menggunakan laluan keluar di bahagian belakang lapangan demi untuk mengelak daripada bertembung dengan orang ramai dan para wartawan.

Menurut pihak polis, Selva Kumar merupakan rakyat bebas di negara ini dan memiliki taraf yang sama dengan rakyat jelata yang lain. Pihak polis sendiri pun tidak boleh menyentuh atau menangkapnya melainkan jika dia melakukan jenayah.

Disebabkan oleh statusnya sebagai rakyat bebas ini telah menyebabkan hampir seluruh rakyat Malaysia menjadi risau dan merasa kurang selamat terutamanya di kalangan wanita. Walaupun Selva dikatakan akan melaporkan diri kepada pihak polis secara sukarela, namun ianya belum cukup untuk memuaskan hati rakyat Malaysia yang rata-ratanya menolak kepulangan perogol bersiri ini.

Berikutan kepulangan Selva Kumar ke Malaysia ini, Sabah dan Sarawak dilaporkan telah mengambil langkah awal dengan menyekat kemasukan perogol bersiri itu ke negeri masing-masing.

Selasa, 31 Januari 2017

Tebus Mata Ganjaran #PetronMiles dengan minuman tin jer

Sebelum saya membebel lembut, marilah kita sama-sama bertafakur sejenak dengan berita kenaikan harga minyak petrol dan diesel di negara kita yang tercinta ini berkuatkuasa esok bersamaan 1 February 2017....alaa..tak banyak, 20sen jer...adoiyai...~ tak banyak kepala hotak kau!!

Ok, daripada asyik menyalahkan Pak Jib..apa kata kita lihat perkara perkara positif di sekeliling kita pula..biar hati tenang dan tenteram gitu,,hari ini saya nak cerita pasal Petron Miles. Ya, saya ini pengguna setia minyak Petron sejak ia wujud beberapa tahun lalu selepas 'membaham' ESSO. Di awal kewujudannya, Petron dah pun melaksanakan program #PetronMiles untuk pengguna setia mereka. Dengan setiap pembelian, pengguna boleh mengumpul mata dengan menggunakan kad Petron Miles. Anda boleh memperolehinya secara percuma di mana-mana stesen Petron. Setiap RM1 yang dibelanjakan akan memberi 1 mata untuk anda. Tapi mata ini hanya boleh dikumpul melalui pembelian petrol atau diesel saja tau..kalau beli barang makanan or minyak pelincir kat dalam kedai Petron, memang tidak akan dapat apa-apa mata ganjaran...habuk pun tak dak.
Kad Petron Miles...dah lapuk tapi masih berguna

Hari ini semasa pulang dari tempat kerja, saya sengaja menyinggah stesen Petron dekat Rugarding sana...walaupun ura-ura kenaikan harga minyak sudah tersebar secara meluas, namun stesen itu tidaklah begitu padat dengan kereta...tak tahulah pula macam mana keadaannya sekarang. Selain mengisi minyak, saya mengambil peluang itu untuk menebus mata ganjaran Petron Miles. Jumlah terkumpul tak lah begitu banyak, sekitar 2000 point saja. Ngam-ngam masa ni, mereka sedang buat promosi penebusan mata ganjaran. Antaranya ialah minumah tin soya, 100plus, Nescafe white coffee, milo dalam kotak dan milo packet. Saya pilih 100plus, soya dan Nescafe..dalam 2000point tu, saya menebus semuanya dengan 6 tin 100plus, 6 tin soya dan 4 tin nescafe. Err...sikit tapi kalau saya minta dengan korang...belum tentu korang mau bagi...hahaha

Walaupun promosi penebusan petron miles itu tak lah gempak sangat tapi saya rasa berbaloi lah juga kalau kita jadi pengguna setia kan. Dapat juga kumpul point yang boleh kena convert jadi minuman tin. Selain menebus mata ganjaran Petron Miles dengan minuman tin, anda boleh juga menebus dengan isian petrol / diesel. Kumpul sehingga 3000 point dan tebus dengan isian minyak bernilai RM45. Sebelum ini, saya memang suka menebus mata ganjaran petron dengan isian semula minyak tapi kali ini nak tukar angin pula..nak merasa minuman tin ber tin tin pula.
Inilah minuman tin yang bertin-tin

Cara menebus mata ganjaran Petron Miles ini tersangatlah mudah..hanya bawa kad Petron Miles dan pergi lah jumpa cashier kat kaunter tu. Cakap nak tebus mata ganjaran. Pastikan jumlah mata ganjaran itu mencukupi sebelum pergi kaunter. Alaaa..senang ja nak cek, korang boleh cek melalui resit pembelian minyak atau melalui online di laman web Petron Miles gitu. Kalau tak suka minuman tin dan isian semula minyak..kumpul lah point sebanyak mungkin...nanti boleh lah tebus dengan gadget-gadget canggih juga.
Santapan malam..hasil tukaran mata ganjaran Petron Miles

Sekian perkongsian dari saya mengenai Petron Miles ini. Teringin juga nak menebus mata ganjaran dengan beras atau minyak masak tapi kat stesen tu tiada offer pulak dah..mungkin pasal penarikan subsidi minyak masak lah penyebabnya...huh!! Dulu ada..sekarang tiada...kesian!

Lagi Info Menarik: