Harga durian cecah RM28 sekilo di Sabah | Boros Di Aralom

Isnin, 1 Ogos 2016

Harga durian cecah RM28 sekilo di Sabah

Harga durian di Sabah sekarang memang sangat mahal. Tentu saja ini satu keadaan yang menguntungkan buat para pengusaha kebun durian. Di daerah tempat tinggal admin sendiri (Tamparuli-Tuaran), harga durian adalah sekitar RM7 hingga RM28 sekilo bergantung kepada jenis durian tersebut. Tak payah lah ambil contoh orang lain, bapa admin sendiri pun sekarang ni asyik tersenyum lebar setiap hari. Apa tidaknya, seawal jam 5pagi sudah dikejutkan oleh si tukang pajak durian. Bapa aku tu bukannya banyak pokok durian pun..adalah dalam berpuluh-puluh pokok jer..tapi bukan semua berbuah.

Cuma yang paling menggembirakan dia ialah semua durian yang berbuah miliknya tu adalah dari jenis durian yang mahal di pasaran. Setiap hari si pemajak akan datang ke rumah untuk pajak durian pada harga RM16 sekilo. Fuyooo!! Tahun lalu, jangan harap ada harga semahal ini. Paling mahal pun RM7 saja sekilo dan durian yang sama juga. Sehari si bapa dapat jual sekitar 20 hingga 40 kilo saja. Sikit tapi harga sampai ratus-ratus juga woh! Jeles betul..tiga hari saja hasil jualan si bapa dah mengalahkan gaji saya sebulan..huhu..gaji saya rendah saja gia..haha
Taikar yang baru saja jatuh dari pokok..ngap!!

Kenapa durian pada musim ini sangat mahal? Well..well.well..you can do the economic math la kan. High demand tapi low supply. Itu lah yang berlaku. Terlalu sikit buah durian yang menjadi pada musim kali ini. Keadaan diparahkan lagi dengan kehadiran makluk-makluk bernama 'tupai' yang suka sangat bawa geng pergi ke kebun durian. Walaupun dah pasang radio yang memainkan bunyi meriam, kononnya nak takut-takutkan sang tupai, jangan harap lah si tupai terpedaya. Sekejap saja dia terkejut, lepas tu....datang balik tanpa segan silu..errrr..gerammnya.

Ada beberapa jenis durian yang menjadi buahnya di kebun si bapa. Ada Kanyau, Taikar, D24, durian wiski (entah dari mana datangnya nama ni), anak kanyau, tembaga (sikit jer), durian madu, dan tupolo (durian ni tak ramai yang tau). Dan dalam banyak-banyak durian ni, durian Kanyau lah yang paling mahal. Untung lah mereka yang ada durian ni sekarang. Selain tu ada juga durian jenis lain yang jauh lebih mahal seperti Musang King. Tapi sayangnya, si bapa tak da tanam ini durian..saya tak tau lah harganya berapa, tapi tahun lalu, harganya mencecah RM28 sekilo pajak. Wow!
Durian wiski...sedapnya tak terkata!!

P/s: Sekarang ni, kena kontrol nafsu nak makan durian sebab durian terlalu mahal...lain lah kalau korang ni taukey durian...ataupun anak tokey durian...hari-hari boleh makan free..

Lagi Info Menarik:-

Tiada ulasan: