Valentine Day: Yang Menyambutnya dan Yang Tidak | Boros Di Aralom

Isnin, 14 Februari 2011

Valentine Day: Yang Menyambutnya dan Yang Tidak

Hari ini hari apa? Tariknya 14 Februari..apa la tu? Yea..Valentine Day..clap clap clap..sejak beberapa hari ni dah banyak pihak yg mewar-war kan untuk tidak menyambut V-day ni kan terutamanya kepada mereka yang beragama Islam dan mungkin juga kepada mereka yang beragama lain.

Apakah bendanya Hari Valentine ni ya? ada juga cakap ia Hari Kekasih atau Hari Kasih Sayang..so, siapa yang asaskannya? entahlah..ceritanya macam ni konon..ada seorang lelaki ni yang dipenjarakan..dia ada kekasih yang bernama Valentine..then tiap-tiap hari si lelaki ini sering menulis surat cinta kepada si Valentine menunjukkan tanda cinta dan sayangnya kepada wanita itu..namun, surat-surat yang ditulisnya itu sebenarnya tidak sampai kepada si Valentine...mengharap agar suratnya itu dibalas, si lelaki ini terus-menerus menulis surat cinta kepada Valentine..suratnya tak pernah berbalas sampai dia meninggal di penjara tersebut..kenapa tak berbalas? sebab si Valentine dah lama meninggal sebelum dia..huhu..kesiannya..entah siapa yg reka cerita ini..

Adakah anda menyambutnya? terpulang la..tepuk dada tanya selera..bagi saya la kan..hehe..buat pa nak tunggu 14 Feb untuk tunjuk kasih sayang tu kat seseorang..ada yg cakap syaitan paling suka 14 Feb ini sebab banyak org yang terjatuh dalam dosa..faham-faham lah dosa apa..tak cukup lagi ke  buat dosa tu..hanya untuk mereka yg belum ada ikatan sah lah maksudnya..sendiri mau ingat la..

kalau dah kawin, hari-hari tu adalah hari kekasih..kan lagi elok lagi best lau macam tu..

Tapi rasanya memang sangat banyak orang yang sambut V-day..ala, tak semestinya V-day untuk yg couple2 je kan..ada gak yang sambut dgn bestfriend, family, and so on..bagi2 bunga la, hadiah la, coklat la..macam2..tujuan untuk mengeratkan lagi silaturahim..tak semestinya nak gi dating tak tentu pasal kan..huhu..pernah gak dulu ada org bagi hadiah kat sy masa V-day ni..katanya, "happy valentine day"..tu je..pendek dan tak romantik..huhu..pas tu blah..sekarang ni pun ada gak sambut tapi dlam bentuk yg lain..lebih kepada hari kasih sayang..bagi hadiah kat mak, bapak, dan anak2 buah..huhu..bertambah lagi Hari Hadiah  (Birthday+Anniversary+Krismas+Wedding+and now Valentine Day)

Anyway..kepada yang menyambut V-day, diucapkan selamat menyambutnya..jaga tatasusila..tengok kiri kanan ya sebelum melintas jalan..

2 ulasan:

eqbalzack berkata...

tak perlu sambut seperti org barat...gunakan pendekatan islam dalam merapatkan silaturrahim...kan?

Sumandak Kinabalu berkata...

SETUJU! Jaga tatasusila...