#TakNakDiktator Apa itu Akta MKN? Akta terbaru yang memberi kuasa diktator kepada PM Najib? | Boros Di Aralom

Selasa, 8 Disember 2015

#TakNakDiktator Apa itu Akta MKN? Akta terbaru yang memberi kuasa diktator kepada PM Najib?

Salam pembaca...

Sejak dua menjak ini, Akta MKN semakin hangat diperkatakan oleh rakyat marhaen. Tun Mahathir sendiri pun bersuara lantang mendakwa bahawa Akta MKN ini bakal menghapuskan kuasa sultan / raja di negara kita Malaysia dan bakal memberi kuasa besar ala-ala diktator kepada PM Najib Razak. MKN atau Majlis Keselamatan Negara ini sudah pun diluluskan dalam Dewan Rakyat tapi belum lagi jadi undang-undang rasmi.

Apa itu Akta MKN yang hangat didebatkan ini? Apa kebaikannya? Apa pula masalahnya kalau dilaksanakan? Berikut ada penjelasan ringkas dan mudah difahami yang admin cedok dari Kisah Habis.
Apa itu MKN?  
Majlis Keselamatan Negara memang dah lama ada tapi baru-baru ni ada rang undang-undang kat Parlimen yang bagi kuat lagi kuasa Majlis tu. Rasionalnya ialah supaya negara lebih bersedia untuk respon kepada apa-apa ancaman keselamatan kepada negara. 
Apa yang bagusnya MKN ini?Okay, so sekarang MKN akan ada banyak kuasa besar. Antaranya:
1. Kuasa penuh kepada PM untuk isytihar 'security area' (kawasan keselamatan) sampai 6 bulan.
2. Semua benda yang MKN buat, semua rahsia.
3. Dorang akan ada kuasa pemeriksaan tidak terhad, tangkap tanpa waran, dan takeover semua bangunan, tanah, dan harta di dalam kawasan keselamatan.
4. Semua tindakan MKN adalah kebal daripada apa-apa tindakan undang-undang 
Apa pulak masalahnya kalau MKN jadi Undang-undang?Ada banyak masalah dari segi prosedur dan undang-undang itu sendiri nampaknya.
1. Rang undang-undang tu masuk Parlimen 2 hari je.
2. Kurangnya sesi konsultasi sebelum undang-undang tu dibawa ke Parlimen.
Gobind Singh kata undang-undang ni bagi banyak sangat kuasa kat satu individu, dan bagi contoh penggunaan SOSMA yang dah janji tak kena guna untuk orang-orang persendirian tapi last-last kena guna untuk Khairuddin Abu Hasan & Mathias Chang sebab kritikan mereka terhadap 1MDB. Baca lagi kenapa rang undang-undang MKN ditentang oleh masyarakat sivil
Bayangkan saja kalau Najib memegang kuasa veto di negara ini? Kuasa Agong dirampasnya malah dia kebal dari dikenakan tindakan undang-undang..lepas ni, engko soal balik duit RM2.6bilion tu, siaplah engko kena tangkap kaw kaw..

Lagi Info: 

Tiada ulasan: