Sarawak larang lelaki berpakaian wanita | Boros Di Aralom

Rabu, 12 November 2014

Sarawak larang lelaki berpakaian wanita

Kerajaan negeri tidak akan membenarkan lelaki berpakaian seperti wanita yang menyalahi ajaran Islam di sini.

Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman berkata, walaupun keputusan Mahkamah Rayuan Putrajaya pada 7 November lalu menyebelahi 'golongan' berkenaan, Sarawak tetap tidak membenarkannya.

“Kami terima keputusan mahkamah itu, tetapi tetap pada pandangan bahawa lelaki berpakaian wanita atau wanita berpakaian seperti lelaki adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

“Oleh yang demikian, kita mengharapkan pihak-pihak berkenaan dapat memohon agar membuat rayuan terhadap keputusan tersebut di Mahkamah Persekutuan agar keputusan berkenaan dapat dipertimbangkan semula,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan mahkamah yang telah mengisytiharkan sebagai tidak sah ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan bahawa lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah di sini hari ini.

Terdahulu beliau menghadiri makan tengah hari bersama 26 orang murid Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Bali, Pasir Putih, Kelantan bersama guru pengiring ke Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam lawatan empat hari ke Sarawak.

Tambahnya, di Sarawak terdapat juga kes sedemikian yang mana lelaki menggunakan pakaian wanita namun pihaknya menasihatkan mereka dan setakat ini tiada kes dibawa ke mahkamah. -UTUSAN

Tiada ulasan: