(Video) Kencing di meja tempat berniaga! Hati-hati dengan peniaga apam balik ini | Boros Di Aralom

Selasa, 5 April 2016

(Video) Kencing di meja tempat berniaga! Hati-hati dengan peniaga apam balik ini

PETALING JAYA: Jijik dan pengotor! Itu yang boleh digambarkan mengenai sikap seorang peniaga yang menjual apam balik dan minuman bungkus apabila mengambil jalan mudah iaitu kencing sambil berdiri di tempatnya berniaga tanpa mempedulikan orang di sekeliling.
Peniaga apam balik kencing dalam plastik. (FMT)
Aksi lelaki terbabit yang berusia lingkungan 50 tahun telah dirakam oleh pengunjung Pasar Kota Jembal di Kota Bharu, Kelantan dan videonya yang dimuat naik di laman sosial menjadi viral.

Rakaman itu diambil pada Jumaat lepas dan pengguna alam maya yang telah menontonnya memberi kritikan terhadap perbuatan lelaki itu yang dianggap sangat menjijikkan.
Pengguna Facebook yang menggunakan nama Ckcm Prada Original yang memuatnaik visual tersebut telah menulis pada ruangan status;
Kuih Apam Balik (sekadar gambar hiasan)
“Berlaku di Pasar Kedai Lalat. Mohon berhai-hati bila membeli apam dan air segera..Perkara yang tak patut berlaku..Amat mendukacita, memalukan dan menjijikkan..Pihak berwajib seperti Jabatan Kesihatan Negeri pantau pasar-pasar di sekitar Kota Bharu,” tulisnya.

Pemerhatian terhadap visual mendapati, lelaki terbabit menadah air kencing di dalam plastik minuman yang digantung di meja tempatnya berniaga. -FMT

Video peniaga apam balik kencing dalam plastik ketika berniaga ada kat bawah ni. Aku cedok dari Youtube. 

Tuu diaa...rileks jer dia kencing kat tempatnya berniaga jual apam balik...macam dah biasa pula buat benda tu..

P/s: Jika benarlah peniaga itu kencing sambil berdiri di depan meja tempatnya berniaga apam balik, maka pihak berkuasa perlu mengambil tindakan segera...entah dah berapa kali peniaga ini buat benda jijik dan kotor itu. Kesian pula dengan para pembeli yang sudah terbeli dan termakan apam balik hasil buatan tangannya. Bukankah sepatutnya pihak berkuasa perlu menyediakan satu garis panduan khas kepada para peniaga makanan ini supaya lebih mengutamakan kebersihan diri dan kawasan tempat berniaga. Tak hairanlah kenapa kes keracunan makanan sering berlaku..sebab kebersihan sering diabaikan.   

Dulu masa pergi kat Korea Selatan..para penjaja makanan di pasar semuanya siap berpakaian kemas. Tangan kaki dan tubuh dilindungi plastik dan meja berniaga makanan pun bersih. Sangat berbeza dengan tempat kita Malaysia..huh!! 

Tiada ulasan: