Salah siapa? salah kita atau salah polis? | Boros Di Aralom

Rabu, 1 Jun 2011

Salah siapa? salah kita atau salah polis?

Hari ini lah kali pertamanya gua jadi 'tikus' bila nampak polis trafik buat road block. Dah la gua ni jenis skema punya orang. Mesti kena ikut saluran. Phew, tension betul. Macam ni ceritanya, tadi seawal jam5 pagi, gua drive hantar mak gua pergi pasar jual jagung. Fuh, punya lah semangat nak hantar mak pergi berniaga. Tapi tak disangka, kat tengah jalan bertembung pulak dengan 'kandawai' atau lebih mesra dipanggil polis trafik sedang buat operasi menyaman. Gua memang awal2 dah tak sedap hati sebab gua tahu kereta yang gua pakai tu memang dah tamat tempoh cukai jalannya. Kenapa lah si pemilik kereta tu tak bayar. Memang menyusahkan. Adei. Kalau diikutkan memang gua nak pakai je kereta kapcai toyota keluaran tahun 1984 kat rumah tu sebab dia punya cukai masih hidup ma. Lebih baik daripada kena saman. Namun, apakan daya, orang lain dah pakai masuk hutan. Entah bila baru boleh balik. Cis!

Nak dilanjutkan cerita, tadi masa gua dan mama gua cari lubuk untuk bersembunyi daripada pak pak polis, tetiba gua tercakap "tak guna punya polis, memang menyusahkan orang betul". Mama gua hanya senyum je. Lepas tu dia cakap, "polis yang buat hal ker atau empunya kereta ni yang buat hal?". Haha. Betul juga cakap mama gua tu. Dah tugas polis trafik buat kerja macam tu kan. Mereka hanya menjalankan tanggungjawab dengan iklas dan amanah. ~Haraplah~ Kita yang dah terangan buat salah takkan nak salahkan orang lain pulak. Adei. Nasib bek gua sedar. Huhu. Masuk bakul angkat sendiri.

Jadi seperti kebiasaan orang kampung buat, gua call kakak gua yang tinggal berhampiran untuk tolong ambilkan gua, mama gua, dan jagung-jagungnya ke pasar. Nasib baik lah lot menjual kat pasar tu belum lagi penuh. dapat juga mama gua mencari rezeki. Pasal kereta tak bercukai tu, gua dah dapat pengajaran. Oh ya, kereta tu bukannya milik gua pun. Heee.. 

p/s: jagung mama gua dah habis jual. Heee. Boleh la makan 'tinanok'

3 ulasan:

Kak Imun berkata...

Hello, nancy. Kak pun suka makan tinanok. Kak paling takut nampak kandawai waktu lesen expired. Macam diorang tau2 saja lesen kak mati, nasib baik kena suruh limpas saja, haha.....

Ying Ying Dai Tao Har berkata...

sweet escape :) nasib baik.

Bunga berkata...

hahaha..baus tul mama..hehe..dapat berfikir bijak..hahaa..bunga pun kadang2 selalu gak merungut cam tu..ahaa