Sitelinks adalah link yang terdapat dibawah nama blog yang muncul di laman Google hasil dari carian . Dulu kami panggil Google Authority Listing. Minimum sitelinks adalah 3. Biasanya saya mendapat 4 sitelinks tetapi semalam tanpa sebab saya lihat ada 8 sitelinks.
Nak faham lebih lanjut, taip kujie kat google.com.my atau sesiapa saja yang anda inginkan. Diri sendiri pun boleh.
Macam mana boleh dapat Sitelinks tersebut?
Dalam Webmaster Help Center, Google tulis
“We only show sitelinks for results when we think they’ll be useful to the user. If the structure of your site doesn’t allow our algorithms to find good sitelinks, or we don’t think that the sitelinks for your site are relevant for the user’s query, we won’t show them.”
Google Sitelinks akan diberi secara automatik dan kalau rajin pergi baca kat Webmaster Sentral Blog. Saya tak berapa pandai nak translate dan menerangkan sesuatu yang terlalu teknikal.
Secara umumnya sesuatu laman web menerima Sitelinks bergantung pada senibina dalaman laman web anda sendiri. Susun atur yang kemas dan fokus anda kepada penggunjung. Faham ayat Google, useful to the user .
Tips asas seperti daftar blog ke search engine, kandungan blog yang berkualiti ( bukan duplicate entri ) , trafik ( Search Engine & Organic atau Unique visitor ) , Alexa Ranking, Google PageRank dan susun atur kekemasan sesebuah blog sudah berkali² dibincangkan.
Hari ini saya nak berkongsi 4 tips ( sebenarnya banyak ) untuk mendapatkan pengiktirafan Google.
- Google Webmaster Tools - Google Webmaster membantu anda untuk meningkatkan dan memahami blog, mengetahui sumber dan data mengenai pengunjung dan menyemak SEO yang berkaitan tentang blog sendiri.
- Buang Broken Links – Buang Crawl Errors ( Error 404 – page not found ) yang terdapat di dalam Google Webmaster . . Ikuti beberapa cara untuk menbersihkan Error 404 di sini – Cara clearkan Crawl Error. Saya guna Plugin Broken Link Checker
- Backlink – Internal link dan external link. Internal link adalah backlink dari blog kita sendiri kepada entri di dalam blog yang sama. Setiap kali menulis entri, buatlah intenal link dengan anchor link yang sesuai kepada entri yang berkaitan untuk mendapatkan pageview kepada sesuatu keywords. External link adalah link daripada blog lain – berilah backlink pada ‘nilai’ yang sepatutnya. Blog yang bagus mempunyai Internal Link lebih banyak dari External Link.
- Homepage Links – Daripada letak widget warna warni sehingga mengganggu pengunjung untuk membaca entri, lebih baik letakkan beberapa anchor link entri yang kita target. 5 daripada 8 link pada widget ” Ingin Tahu ” terdapat pada Google Sitelinks. Saya tak guna plugin, tetapi link secara manual dan ubah setiap 2-3 bulan sekali. Target yang berbeza untuk dapatkan Sitelinks berbeza.
Mengikut entri terbaru Ariff – Mana Perginya Sitelinks Itu?
Aku rasa betullah teori aku sebelum ni, kalau tukar theme, site structure atau reka bentuk blog berubah dan sitelinks yang telah diberikan oleh Google hilang serta merta.
Saya bertukar theme paling kerap . Apa yang saya buat adalah pastikan theme tersebut mempunyai link navigation yang baik, Homepage Links yang tidak berubah dan letak Google Webmaster verification code sebelum sesuatu theme di aktifkan.
Sumber penuh dari kujie2.com
Tips dari Kujie ini sememangnya banyak membantu. Jika anda inginkan tips trafik atau SEO yang selanjutnya, boleh pergi kat kujie2.com.
1 ulasan:
Wah,informasi yg berguna :D
Catat Ulasan