Burung Unta Boleh Terbang ke? | Boros Di Aralom

Sabtu, 9 Mac 2013

Burung Unta Boleh Terbang ke?


comel juga burung unta ni
Tadi masa tengah main facebook, tetiba anak buah saya yang baru darjah tiga sorang ni datang. Dia dengan nada seperti minta belas kasihan bertanya, "burung unta boleh terbang kah?"

Saya pun dengan selamba dan tanpa fikir panjang jawab, "tidak boleh". Kemudian saya berfikir sejenak..betul ke burung unta tak boleh terbang ni? jangan saja saya beri jawapan salah pada anak buah saya tu. Then, pergi bukak laman web Live Science, terjumpa artikel "Why Ostriches Can't Fly". Nah terjawab sudah persoalan.
burung unta kuat berlari
Menurut kajian, dulu masa zaman ada dinosor, saintis kata burung unta boleh terbang. Tapi disebabkan evolusi dan perubahan genetik, haiwan ini dah tak boleh terbang. Ini sedikit petikan dari Live Science;
" The mass extinction that killed off dinosaurs might have been what grounded the ancestors of today's large flightless birds like the ostrich.

As the Age of Dinosaurs came to an end, some flying birds swooped in and took up the newly available niches, foraging on the ground, growing larger over the generations, and eventually losing the ability to fly. So suggests new research into the DNA of the birds.

Scientists had long thought the world's largest flightless birds, the ratites — which include African ostriches, Australasian emus, kiwis and cassowaries, South American rheas and the extinct New Zealand moas — shared a common flightless ancestor."
Baca atikel penuh di Live Science ya.

Tambah lagi ilmu untuk pagi ini.. Ilmu yang diilhamkan oleh budak darjah tiga.

Tiada ulasan: