Tak kisah dengan entri copy paste | Boros Di Aralom

Rabu, 6 Mac 2013

Tak kisah dengan entri copy paste

Si Copy dan Si Paste
Kalau kita lihat dan baca, memang banyak blog yang menyajikan kita dengan entri yang dikopi-pasta "copy paste" dari sumber-sumber tertentu. Bagi saya, tak kisah pun kalau itu adalah entri copy paste atau bukan. Malah dengan cara ini lah kita boleh menyebarkan informasi secepat yang boleh. Apa lagi kalau informasi itu sangat mustahak contohnya yang melibatkan keselamatan kita.

Apa yang sering menjadi masalah dengan entri copy paste ini ialah apabila entri itu tidak dihubungkan semula (backlink) dengan entri asal sehingga digelar sebagai 'pirated content'. Jika sesuatu artikel penulisan atau entri dalam blog itu ditulis seratus peratus dari akal fikiran kita sendiri, sudah pastilah ia menjadi harta intelek kita dan kita ada hak milik (copyright) ke atasnya. Pakcik Google sendiri pun dah revise benda ini baru-baru. Sampai banyak blog dan website yang kena blacklist sebab mempunyai isi yang dicuri dari sumber tertentu.

Bagi yang belum tahu, kalau nak ambil sesuatu content dalam blog orang lain atau dari mana-mana sumber, hendaklah minta izin dari si empunya dulu. Atau pun letakkan semula backlink ke entri asal. Barulah pembaca tahu siapa sebenarnya yang tulis benda yang kita tulis or copy paste tu.

Sekadar perkongsian ya. Kalau nak copy paste, buat dengan cara beretika. Saya pun selalu juga buat kopi pasta ni dulu.

Tiada ulasan: