Tips Memilih Niche Blog | Boros Di Aralom

Jumaat, 1 Mac 2013

Tips Memilih Niche Blog

Traffik blog yang berfokus
Sebelum ini saya ada membuat entri mengenai Panduan Asas Memilih Niche Blog Yang Boleh Jana Duit. Kali ini, saya nak kongsi beberapa lagi tips bagaimana memilih niche blog.
Berikut merupakan gambaran mudah untuk anda memahami konsep niche ini:-
Sukan>>Berbasikal>>berbasikal marathon (niche) 
Kereta>>Kereta Sport>>Ferrari (niche) 
Fesyen>>baju>>baju pengantin (niche)

Amnya, niche ini merupakan sub-kategori paling khusus dalam sebuah kategori umum. Kita sebenarnya boleh sahaja berblog mengenai sukan, kereta, atau fesyen. Tapi tujuan kenapa kita harus mengecilkan lagi kategori tersebut ialah untuk menghasilkan isi yang berfokus (focused content). Kita anggap pengunjung blog mencari sesuatu yang khusus dan kita mahu mereka mendapatkannya di blog kita.

Kata lah ada seorang pelawat blog ini sedang ghairah mencari 'joran pancing yang terbaik', dan dibawa oleh enjin carian ke blog anda yang bertajuk "Joran Memancing", secara tidak langsung anda sudah memuaskan keinginannya. Itu pun jika anda banyak menulis info mengenai joran pancing. Kemungkinan besar juga pengunjung itu akan menjadi pembeli jika anda turut menjual joran pancing di blog.

Dengan cara ini, sebenarnya kita tidak memerlukan trafik yang banyak untuk menjana pendapatan. Ini kerana trafik yang datang ke blog kita merupakan sasaran blog. Bak kata orang putih, traffik yang datang adalah highly targeted. Apabila pengunjung itu adalah sasaran blog, kemungkinan besar mereka akan membeli produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan melalui blog.

Untuk memfokuskan lagi niche kita, apa kata buat blog bertajuk "Joran Memancing dari Bambu". Nah, ini makin highly targeted. Semakin kecil sub kategori blog, semakin kuat lah niche blog anda.

Harap dengan perkongsian singkat ini dapat memberi sedikit info berguna terutama kepada mereka yang baru mula nak blogging. Sebenarnya anda tidak perlu terikat dengan mana-mana peraturan niche, terpulang kepada anda untuk berblog mengenai apa sahaja. Tapi jika anda mensasarkan sesuatu dari blog anda macam anak panah dalam pertandingan memanah, haruslah tahu siapa sasaran anda dan menulis hanya untuk golongan tersebut. Bagi anda yang mahu berkongsi buah fikiran mengenai niche ini, boleh lah komen ya. Sekian, happy blogging!

Tiada ulasan: