Kepentingan Email List dalam Blog | Boros Di Aralom

Selasa, 5 Mac 2013

Kepentingan Email List dalam Blog

Kepentingan senarai emel
Senarai emel (email list) dalam blog merupakan satu 'senjata' yang sangat penting sekiranya anda mahu membina empayar pembaca blog anda atau mahu menjana duit secara konsisten dengan blog.

Bagaimana ia berfungsi?
Email list ini sebenarnya memberi kebaikan bukan sahaja kepada blogger tetapi juga kepada pembaca blog. Dan sekiranya anda adalah seorang blogger bisnes, maka senarai emal ini sangat-sangatlah penting. Memiliki senarai emel sama lah seperti memiliki senarai alamat rumah atau senarai nombor telefon prospek. Jika ingin memasarkan sesuatu produk terutamanya produk digital seperti ebook, software dan video pemasaran, sudah tentu kita memerlukan prospek. Prospek ialah mereka yang berminat dengan produk kita. Dari mana nak dapatkan prospek? salah satu cara ialah dengan membina senarai email di dalam blog.

Beberapa hari lepas, saya dihubungi oleh seorang konsultan kewangan dari CIMB dan dia menawarkan kepada saya untuk mengambil BIJAK MALAYSIA yang merupakan produk terbaru CIMB berbentuk bankasurance. Disebabkan tawaran tersebut sangat baik maka saya pun bersetuju untuk menyertainya dengan membayar RM100 sebulan. Saya adalah pelanggan CIMB dan semasa saya mengisi borang untuk membuka akaun dengan CIMB, saya masih teringat akan satu kolum yang menyatakan "adakah anda bersetuju untuk dihubungi oleh pegawai kami akan produk baru yang ditawarkan oleh CIMB?", dan saya bersetuju.

Jadi saya melihat senarai emel ini juga berfungsi seperti teknik CIMB ini. Apabila anda mempunyai sebarang produk atau perkhidmatan yang ingin anda pasarkan, senarai email yang anda peroleh dari blog sangat membantu untuk mendapatkan pembeli. Tapi satu perkara yang harus diingat ialah, produk itu haruslah berkaitan dengan apa yang anda katakan dalam blog anda. Ini kerana, pembaca akan melanggan sesebuah blog itu apabila ia menarik perhatiannya atau memenuhi kehendaknya sebagai pembaca. Dan pembaca ini mengharapkan agar anda seringkali mengupdate blog dengan satu informasi yang mampu menyelesaikan persoalan atau masalah mereka. Pendek kata, pembaca yang melanggani blog anda adalah peminat kepada blog anda.

Saya harap dengan perkongsian singkat mengenai kepentingan email list dalam blog ini, boleh membuka minda terutama kepada mereka yang baru mula nak berblog. Saya sarankan agar anda memasang widget subsciption email seawal hari pertama anda berblog seperti yang ditulis dalam entri 10 perkara yang perlu dibuat pada hari pertama berblogging.

Tiada ulasan: