Arab Saudi pula uji produk Cadbury. Adakah mereka temui DNA babi? | Boros Di Aralom

Selasa, 3 Jun 2014

Arab Saudi pula uji produk Cadbury. Adakah mereka temui DNA babi?

Isu DNA babi yang dijumpai dalam coklat Cadbury di Malaysia baru-baru ini turut mendapat perhatian Arab Saudi untuk menguji kandungan coklat tersebut.

Jabatan Pemantauan Makanan dan Dadah Arab Saudi (SFDA) melakukan pemeriksaan secara rawak terhadap produk coklat jenama Cadbury di pasaran tempatan susulan kes makanan tersebut dicemari asid deoksiribonukliek (DNA) babi di Malaysia, baru-baru ini.
Cadbury
SFDA akan mengambil langkah berjaga-jaga jika keputusan analisis oleh pihak makmal menunjukkan produk berkenaan mengandungi DNA babi.

Arab Saudi menjadi negara kedua selepas Indonesia menjalankan ujian ke atas produk keluaran syarikat Mondelez International itu apabila pemeriksaan berkala yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan kewujudan DNA babi dalam produk Cadbury Dairy Milk Hazelnut dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond.

Ujian itu dijalankan menurut kerajaan Arab Saudi sebagai langkah berjaga-jaga memandangkan penemuan di Malaysia dan siasatan juga sedang dijalankan bagi mengenalpasti sama ada produk Cadbury yang dijual di pasaran Arab Saudi diimport dari Malaysia.

Walau bagaimanapun, pihak Arab Saudi masih belum menemui Sebarang DNA babi dalam mana-mana produk Cadbury yang telah diuji. 

Mengikut laporan, produk Cadbury yang dikilangkan di Malaysia tidak memasuki pasaran Arab Saudi.

Sumber: Says



Lagi Info Menarik:

Tiada ulasan: