Isu DNA babi Cadbury: Umat Islam diseru jangan berlebih lebih | Boros Di Aralom

Khamis, 29 Mei 2014

Isu DNA babi Cadbury: Umat Islam diseru jangan berlebih lebih

Kuala Lumpur: Umat Islam di negara ini diminta supaya bertenang dan tidak berlebih-lebih dalam isu DNA babi yang dikesan dalam dua produk keluaran Cadbury Confectionary (M) Sdn Bhd, beberapa hari lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata, umat Islam tidak perlu bimbang terhadap kesucian tubuh badan mereka dan tidak perlu melakukan tindakan seperti menyamak perut, mulut dan menukar darah kerana Islam bukanlah agama yang terlalu regid. 


Menurutnya, Islam adalah agama bersifat 'rahmah' serta mudah dan tidak memberatkan umatnya dalam keadaan yang tidak diketahui atau disedari seperti isu DNA babi yang dikesan dalam produk makanan. 

"Bagaimanapun, pihak bertanggungjawab perlu mengambil tindakan sewajarnya sebagai peringatan kepada pihak berkaitan jika didapati ia dilakukan secara sengaja dan lalai demi kepentingan pengguna.

"Dalam hal ini, saya menasihatkan semua umat Islam supaya bertenang dan tidak bersikap emosional ketika memperkatakan isu ini. Kita juga perlu mengelakkan perkara yang dilarang oleh Islam," katanya dalam satu kenyataan akhbar, di sini, semalam.

Dr Abdul Shukor dalam kenyataan itu turut menegaskan bahawa semua pihak harus memberi kepercayaan kepada pihak berkuasa yang sudah diamanahkan untuk melaksanakan tugas dalam aspek pengesahan halal haram sesuatu produk. - hmetro


Lagi Info Menarik:

Tiada ulasan: