Isu Cadbury: KKM akan periksa SEMUA jenama coklat di negara ini | Boros Di Aralom

Selasa, 27 Mei 2014

Isu Cadbury: KKM akan periksa SEMUA jenama coklat di negara ini

Ini baru adil dan menyeluruh...tak kan lah Cadbury saja kena buat pemeriksaan, gua ni pun selalu gak makan coklat pelbagai jenama..rasanya pun tak lah banyak beza, banyak orang selalu cakap, bahan untuk produk ni sama jer dengan produk lain, bezanya hanya jenama...jadi memang patut semua jenama coklat kat Malaysia ni kena periksa satu satu..jangan lupa juga periksa coklat untuk buat kuih raya tu..
Dr Subramaniam
Putrajaya: Pemeriksaan terhadap semua jenama coklat di negara ini akan dilakukan Kementerian Kesihatan bagi memastikan produk berkenaan bebas dari sebarang pencemaran DNA babi (porcine) seperti yang dikesan dalam dua coklat keluaran Cadbury.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, tindakan berkenaan diambil bagi memastikan masalah itu tidak membabitkan coklat berjenama lain.

“Jenama lain juga akan diperiksa, bukan hanya Cadbury. Pemeriksaan membabitkan produk coklat pelbagai jenama di pasaran tempatan, setakat ini hanya dua produk Cadbury yang ada DNA babi, manakala coklat susu didapati negatif.

“Ini adalah tanggungjawab kementerian mengikut Akta Makanan 1983 bagi memastikan setiap bahan yang terkandung dalam sesuatu produk makanan dinyatakan dengan jelas pada label produk berkenaan,” katanya pada sidang media, di sini, semalam.


Selain itu, Dr Subramaniam berkata, siasatan awal kementerian mendapati kehadiran DNA babi dalam dua produk coklat berkenaan mungkin berlaku akibat pencemaran di sepanjang rantaian pembuatan produk berkenaan. - hmetro

Lagi Info Menarik:

Tiada ulasan: