Blog dapat 30,000 pageviews sebulan | Boros Di Aralom

Khamis, 13 Jun 2013

Blog dapat 30,000 pageviews sebulan

30 ribu pageviews je pun nak bermegah ker?? orang lain dapat 100,000 malah ada yang dapat juta-juta pageviews dalam masa sebulan..huhu..tapi kira ok lah kan, daripada dua tiga kerat je pengunjung blog sebulan..
Trafik blog 'eksperimen'  sebulan
Tapi blog yang gua maksudkan bukan blog EdisiBlogger ini ya, tapi blog 'eksperimen' gua yang satu lagi. Usia baru sekitar 2 bulan. Nama biarlah rahsia..dah nama pun blog untuk tujuan eksperimen jew. Blog itu gua buat berdasarkan niche tertentu. 

Trafik datang dari mana? secara keseluruhannya, trafik utama dibawa oleh enjin carian pakcik google. Kira macam trafik organik la. Adalah sikit-sikit guna servis ping tapi trafik yang datang dari pingler ini tersangatlah sedikit. Begitu juga dengan RSS Graffiti kat Facebook tu.. :( Blogwalking untuk promosi pulak jauh sekali gua buat..blog eksperimen itu gua nak lihat performance tanpa guna trafik xchange, tanpa blogwalking, tanpa link building, dan tanpa promosi kat blog rakan-rakan.

Sebenarnya blog itu gua buat saja nak try test macam mana performance blog yang menggunakan niche spesifik dan memang terbukti blog eksperimen itu jauh lebih bagus dari blog EdisiBlogger ini. Trafik bukan saja meningkat malah ianya adalah targeted traffic. Baru sebulan lebih dah dapat 30k views yang majoritinya datang dari google search engine. Dulu masa start buat EdisiBlogger, selepas 2 bulan pageviews baru 1-2ribu jew..kesian..Anyway, the reason is 'niche'..pakcik google suka dengan blog yang ber'niche'. Dulu gua tak faham apa itu niche..buat blog pun sekadar terikut-ikut dengan kawan...sekarang dah faham sikit-sikit.

Tapi apa yang penting, walaupun blog ciput EdisiBlogger ini tidaklah sebaik blog eksperimen itu, tapi gua tetap sayang..hehe..sebab gua memang minat berblog..walaupun trafik sikit..gua tetap puas hati..kan kan kan.. Eh..dah cuba berblog guna Ultrabook Acer ker? Macam best jew tu..

Pasal blog 'eksperimen' tu pulak, gua akan terus update dan lihat performance selepas 6 bulan..oh ya, mungkin trafik blog eksperimen itu juga dipengaruhi oleh bahasa yang digunakan..blog tu gua guna bahasa Inggeris..Serius, gua sebenarnya masih tak mahir bahasa omputih..tapi kalau setakat 'oh my english'..gua boleh lah pakai sikit-sikit..nak gi pasar beli ikan masin pun dah tak boleh kena tembirang..ha ha..

PS: Kalau nak berblog secara serius, pastikan anda pilih niche yang korang minat dan korang banyak pengetahuan mengenainya...tak tahu apa itu niche? search saja di Google..gua sekadar berkongsi pengalaman sendiri..

Tiada ulasan: