(EDISI SURVIVAL) Sanggup jual diri kat eBay... | Boros Di Aralom

Jumaat, 19 Julai 2013

(EDISI SURVIVAL) Sanggup jual diri kat eBay...

Sanggup tak korang jual diri kat internet? kat eBay ker...kat Lelong ker...kat Lazada ker..atau kat mana-mana di alam maya ni? 

Bila keadaan hidup makin terdesak...nak cari kerja pun payah...dapat kerja pun gaji ciput...nak bayar sewa rumah pun tak lepas..apa lagi nak bayar loan kereta..pastinya buat kita rasa tertekan sampai terfikir nak buat benda-benda yang kurang diredhai oleh Dia yang Maha Kuasa...fuh!!

Sekarang ini bukan kat tepi-tepi lorong saja kita boleh nampak 'makluk makluk' ciptaan Tuhan ini menjual diri tapi kat dalam internet pun ada juga..dah banyak kes..bukan perempuan saja..lelaki pun jual diri kat internet..macam kes si Steve Sewell ini..tapi kesian kat dia, tak der satu bidaan pun kena... :(

Tapi bukan semua yang jual diri kat internet ini tergolong dalam kategori 'kurang bermoral'..malah 'jual diri' secara online kini menjadi tren yang boleh membantu seseorang untuk mendapatkan perkerjaan yang setimpal dengan kelayakkannya..masih ingat dengan kisah lepasan graduan di UK yang siap buat homepage resume dia dan menjadi viral? Tapi gua tak tahu pula sama ada dia dah dapat kerja ker belum..yang pasti dia mendapat banyak tawaran kerja tapi bukan berdasarkan kepada kelulusannya... mungkin ini satu contoh yang boleh dipraktiskan di Malaysia.

So, the point here is, there are many ways to market ourselves...but none of it will work, if you never try it..bak kata Nick Vujicic, "when you fail, try again"...

Sekian..gua kering idea dah...

Tiada ulasan: