7 Bentuk Tahi Ini Menggambarkan Tahap Kesihatan Anda | Boros Di Aralom

Sabtu, 22 Oktober 2016

7 Bentuk Tahi Ini Menggambarkan Tahap Kesihatan Anda

Bentuk tahi menggambarkan tahap kesihatan anda
Jangan tipu! Masa korang berak, pasti saja akan 'curi-curi' tengok tahi korang tu kan. Nah, daripada asyik menengok tanpa mengerti apa-apa, apa kata jadikan panduan ini untuk mengetahui maksud di sebalik bentuk tahi korang tersebut. Tahukah anda bahawa bentuk najis menggambarkan tahap kesihatan seseorang?

Najis atau tahi ini terdapat dalam pelbagai bentuk. Menurut Bristol Stool Chart, terdapat tujuh jenis atau bentuk tahi yang biasa dialami oleh seseorang.

1. Berketul-ketul dan keras yang biasanya sukar 'dikeluarkan' oleh dubur. Keadaan ini merupakan indikasi kepada konstipasi atau sembelit. Ia menandakan seseorang itu kurang memakan sayuran, buah-buahan dan bijirin yang membekalkan sumber fibre kepada tubuh.

2. Tahi berbentuk sosej tapi beralun.Ia menandakan orang itu mengalami sembelit yang sederhana.

3. Tahi berbentuk sosej tapi retak di bahagian permukaan.Ini menandakan orang itu berada dalam keadaan sihat walafiat.

4. Tahi berbentuk sosej tapi lembut dan licin. Keadaan ini juga menunjukkan seseorang itu sihat normal.

5. Tahi berbentuk ketulan lembut dan kedua-dua hujungnya terputus rata. Keadaan ini turut menandakan seseorang itu kekurangan fibre dalam diet mereka.

6. Tahi berbentuk kepingan kecil yang mengembang dan memiliki bahagian tepi yang agak kasar. Ini menandakan seseorang itu mengalami radang pada bahagian usus.

7. Cair dan tiada satu pun ketulan keras. Ini menunjukkan bahawa orang itu kurang sihat. Keadaan ini disebabkan oleh virus, bakteria atau parasit terutamanya pada makanan. Sebab itu orang yang kena food poison akan mengalami berak cair.
Gambar Rajah bentuk tahi...pun ada
Oleh itu, bila anda susah sangat nak berak, itu maksudnya anda mengalami sembelit yang disebabkan oleh kurangnya serat dalam makanan. Jadi, kalau nak senang berak, banyak-banyakkan makan sayur dan buah-buahan. Jangan lupa juga minum air yang secukupnya. (sumber)

Lagi Info Menarik:

Tiada ulasan: