Blog OhBulan sedia berdepan isu saman oleh bekas isteri Hattan | Boros Di Aralom

Selasa, 31 Julai 2012

Blog OhBulan sedia berdepan isu saman oleh bekas isteri Hattan

Hattan dan Farah Asyikin
Blog Hiburan Ohbulan bersedia berhadapan dengan kes saman yang bagi menuntut ganti rugi bernilai RM1 juta yang difailkan oleh bekas isteri penyanyi Hattan, Noorfarashikin Othman, 32, baru-baru ini atas dakwaan menyiarkan artikel fitnah mengenainya. Tidak cepat melatah dengan dakwaan itu, pihak blog memberitahu mereka telah menyerahkan perkara tersebut kepada penguam syarikat bagi menyelesaikannya.
Farah yang juga merupakan seorang peniaga menfailkan saman itu di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi, pada 3 Julai lalu melalui Tetuan Ranjit Singh & Yeoh dengan menamakan Driven Communications Sdn Bhd sebagai defendan.

Beliau mendakwa pada Januari lepas defendan (OhBulan) melalaui laman web www.ohbulan.com telah menerbitkan satu artikel yang mana antara lain bermaksud beliau merupakan seorang yang curang, tidak boleh dipercayai dan isteri yang tidak setia.
Wanita itu berkata reputasi peribadi dan profesionalnya telah rosak dan beliau mengalami kesedihan, rasa malu dan tersinggung perasaan akibat penyiaran artikel itu.

Namun begitu, Ketua Editor blog berkenaan yang dikenali sebagai Hafiz atau Riz, berkata pada mulanya kekeliruan berlaku apabila pihak Noorfarashikin tersilap menamakan surat saman itu yang mana ditujukan kepada Driven Communication Sdn Bhd. Sedangkan syarikat yang menaungi OhBulan ialah M Driven Sdn Bhd.

"Sebenarnya surat saman itu sampai lewat kepada kami kerana ia dialamatkan kepada syarikat Driven Communication Sdn Bhd. Dan kami hanya mengetahui tentang surat saman tersebut sebaik dihubungi pihak 'company secretary', Kata Riz kepada MD ketika dihubungi.

"Apapun pihak peguam kami sedang membuat persiapan menyelesaikan perkara ini secara baik kes ini. Kami juga bersedia memohon maaf kepada Fara Asyikin di atas penerbitan artikel yang mungkin menyinggung perasaannya,"

Ditanya mengenai dakwaan menfitnah serta reaksi sebaik mendengar berita ini, Riz berkata, segalanya di serahkan kepada peguam bagi membuat penelitian, memperbetulkan apa yang tidak tepat iaitu dari segi alamat pada surat tersebut kemudian baru meneruskan pengumpulan maklumat serta ada beberapa tindakan ayang akan diambil nanti. Malah pihak Ohbulan menyatakan yang mereka mahu menyelesaikan perkara ini secara baik.

"Dakwaan  mengatakan kami menfitnah beliau adalah tidak tepat. Kerana sebenarnya artikel terbabit terbit lewat sehari selepas kebanyakkan blog juga portal hiburan serta akhbar menerbitkannya.

"Sebagai wadah penerbitan online, kami sekadar melaporkan apa yang didengar, diperkatakan ramai diruangan internet serta apa yang berlaku. Kami tidak tuduh apa-apa. Kami tidak tahu kenapa kami saja yang didakwa sedangkan bukan kami yang menjadi sumber asal.

"Walau apa pun kami anggap apa yang belaku ini sebagai kurang bernasib baik dan kami bersedia menyelesaikan perkara ini tidak kiralah di luar mahkamah atau sebaliknya.

"Kami tidak melarikan atau menyembunyikan beriat kami disaman. Itu jelas membuktikan yang kami ikhlas mahu menyelesaikannya dengan cara baik dan memohon maaf", katanya lagi.

Mahkamah telah menetapkan 10 Ogos ini bagi defendan (OhBulan) menfailkan pembelaan dan juga pengurusan kes. - Sumber: MalaysianDigest


Tiada ulasan: