(EDISI HOT) Beli senapang dengan harga serendah RM100 ringgit jer... | Boros Di Aralom

Jumaat, 16 Ogos 2013

(EDISI HOT) Beli senapang dengan harga serendah RM100 ringgit jer...

Beberapa hari lepas, saya pulang dari bercuti sakan di Bandung dan Jakarta, Indonesia. Rombongan kami adalah dalam sekitar 18 orang gitu..maka memang riuh rendah lah katakan..ni nak cerita satu benda yang menarik minat saya kat sana.. senapang dijual secara terang-terangan dan harganya pun memang sangat murah.. RP400ribu jer..sekitar RM100 kalau pakai duit Malaysia..fuh! kalau lah benda ini tidak terlarang dibawa masuk pulang ke Malaysia, dah lama saya pajak..hahaha..apa engko nak mampus ker!!!
Senapang patah a.k.a bakakuk dan senapang angin dijual murah di Indonesia

But...senapangnya memang tak der halangan nak jual terang-terangan kat Indon tapi pelurunya saja yang tak bisa dibeli secara terbuka..kena ada lesen khas agaknya...sama juga dengan Filipina..senapangnya mudah dibeli tapi pelurunya susah nak dapat...so..kalau korang nak memiliki benda ini, kena lah ikut prosedur yang ditetapkan oleh kerajaan Malaysia..setahu saya, kalau nak dapat lesen senapang, perlu ada geran tanah sendiri luasnya sekitar 50hektar...oh my kucing!! tak tahu pula prosedur sebenarnya macam mana..kena google sendiri lah..lagi pun saya bukannya pernah pun apply lesen senapang...hehe.


P/s: Kalau nak membeli belah sakan..pergi kat Bandung...saya beli Adidas n Nike original harga sekitar RM30 jer..kat Malaysia, harga boleh cecah RM100... :)

Tiada ulasan: