Percutian ke Korea: Hari Kedua | Boros Di Aralom

Ahad, 30 Mac 2014

Percutian ke Korea: Hari Kedua

Percutian ke Korea Selatan, hari kedua. Pergh!! Ini antara hari paling best masa gua dan teman-teman berada kat Korea Selatan..first time dapat tengok dan pegang salji..cuma agak terkilan sikit lah sebab masa ni, winter dah berakhir. Salji yang tinggal pun hanya sisa-sisa jer dan dah kotor kehitaman...olololo..melepas..tak per, yang penting gua dan teman-teman enjoy..
Gunungnya memang cantik gila..walaupun ais salju dah berkurang
Awal pagi jam8.00 dah bertolak pergi ke kawasan pergunungan Sinheungsa..entah betul ker tak nama yang gua tulis ni. Inilah kawasan terletaknya kuil Buddha yang memang cantik..siap ada patung Buddha besar lagi. Bagi pengunjung yang beragama Buddha, mereka akan singgah untuk menyembah patung tersebut. Dah namanya kuil Buddha, jadi memang korang akan nampak banyak sami berkeliaran kat sana.
Tengoklah aisnya yang dah kotor kehitaman..mood nak main salji pun terus hilang..huhu
Patung Buddha di pergunungan Sinheungsa

Mata air 'ajaib'...minum satu gelas, korang akan muda setahun..minum dua gelas, korang akan muda dua tahun..menurut mitos jer lah...banyak juga yang pergi minum yer..siap refill botol lagi..free
Selepas puas ambik gambar dan jalan-jalan kat kawasan kuil tu, kami pun bertolak pergi ke tepi pantai Abba Village. Tempat ni lah penggambaran drama femes Korea bertajuk 'Autumn in My Heart' diambil. Bukan semua babak..cuma babak terakhir kat tepi pantai yang mana heroinnya tu mati..serius, saya tak tengok full pun drama tu..cuma tengok satu episod jer. Tapi kawan-kawan saya memang gila habis dengan drama ni. No wonder why lah..among the best drama in Asia.
Tempat ini femes sebab drama 'Autumn in my heart'...yang sebelah Wonbin tu adalah kakak saya..dia tak tau pun pasal kewujudan drama ini..sakai betul...tak per, ambil gambar jer lah..haha
Lepas bereksyen kat tepi pantai, kami dibawa melawat pasar ikan pulak..pasarnya memang jauh sekali macam pasar ikan kat tempat saya..Daepohaeng seafood market. Ikan-ikan mereka ni mengikut musim punya. Lain musim, lain ikannya. Memang fresh dan sangat bersih. Baunya pasar pun tak hanyir. Pasar ini terbahagi beberapa bahagian. Ada yang basah dan ada yang kering. Yang kering tu jual seafood dan kuih goreng-goreng. Sempat lah tibai keladi manis goreng satu..harganya 3000won atau sekitar RM9ringgit..satu potong jer tau..mahal gila!!

Tengok-tengok jer..beli tak kesampaian..
Dan seperti biasa..bila masuk bab makan tengah hari dan makan malam..inilah menu wajib kat Korea..sup sayur yang menyihatkan. Kalau hari-hari makan macam ni, memang berat badan akan turun.
Mushroom adalah yang terbaik..
Hari kedua percutian kat Korea Selatan ini kami banyak habiskan masa melawat tempat-tempat pergunungan dan tepi pantai..malamnya kami menginap di Hanhwa Resort yang terletak bersebelah dengan tempat bermain ice skating..pergh!! tempat tidur memang sangat menyelesakan...cuma kami tak sempat main ice skating jer lah..tak masuk pakej sebab kos main tu memang sangat tinggi...lagipun, bukannya saya pandai main pun..hehe..

Lagi Info Menarik:

Tiada ulasan: