Penganjur program sentuh anjing tampil minta maaf atas kekecohan | Boros Di Aralom

Sabtu, 25 Oktober 2014

Penganjur program sentuh anjing tampil minta maaf atas kekecohan

Syed Azmi Alhabshi hari ini memohon maaf kerana menyebabkan kekecohan berikutan program anjurannya 'I Want to Touch a Dog' hari minggu yang lalu, mengatakan beliau tidak berniat pun menghina orang Islam.

Tujuannya semata-mata hendak mendidik masyarakat supaya tidak takut dengan anjing, katanya membaca dari satu kenyataan media, tiada langsung hasrat menyesatkan akidah orang Islam atau mengubah undang-undang Islam.

Bagaimanapun, aktivis sosial itu yang ditemani peguamnya Syahredzan Johan, meninggalkan sidang media itu dengan segera sebaik selesai membacakan kenyataan itu, mengatakan beliau bimbang keselamatan dirinya.

Syed Azmi menjelaskan dalam kenyataan itu, acara itu bukan diadakan bagi menggalakkan orang Islam membela anjing, dan ia berulang kali ditekankan semasa membuat publisiti acara itu dan juga di laman Facebook sejak 11 September.

Diugut dengan ancaman bunuh, Syed Azmi juga membuat dua laporan, dengan polis dan dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, pada 22 Oktober.

Syahredzan berkata, pada satu ketika Syed Azmi menerima 2,000 pesanan di akaun WhatsApp telefon bimbitnya, juga ugutan menerusi panggilan telefon dan media sosial.

"Setengah daripada ancaman yang diterima mengatakan mereka mahu mematahkan tulangnya. Yang lain mengatakan mereka akan membunuhnya kalau melihatnya di jalanan, dan banyak lagi," katanya. - TMI

Tiada ulasan: