Cerita Disebalik Aliff Aziz Curi Dua Telefon Bimbit. Adakah Ini Perbuatan Sabotaj? | Boros Di Aralom

Khamis, 2 Oktober 2014

Cerita Disebalik Aliff Aziz Curi Dua Telefon Bimbit. Adakah Ini Perbuatan Sabotaj?

Aliff Aziz dituduh mencuri dua telefon bimbit pada Mei lalu. Benarkah dia yang melakukannya?

Penyanyi kelahiran Singapura Aliff Aziz berdepan hukuman penjara 20 hari sekiranya gagal melunaskan denda berjumlah $2,000 berikutan kesalahan mencuri dua buah telefon bimbit.

Kesalahan itu dilakukan pada Mei lalu apabila Aliff Aziz mencuri telefon berjenama HTC One dan Samsung Note 1 milik dua individu berbeza.

Menurut kertas pertuduhan, Aliff, 23 tahun, atau nama sebenarnya Mohamad Aliff Aziz, didakwa mencuri dua telefon bimbit berjenama HTC one dan Samsung Note 1, yang setiap satu bernilai $800. Telefon itu dimiliki seorang individu bernama Yong Kit Siong. Aliff dikatakan mencuri telefon bimbit itu bersama seorang lagi lelaki bernama Muhammad Nurazlee Roslee pada atau sekitar 12.01 tengah malam pada 24 Mei lalu di kolong blok Blok 36 Tanglin Halt Road.

Bagi kesalahan mencuri, dia boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun, denda atau kedua-duanya sekali. Aliff didakwa di mahkamah buat kali pertama pada 16 Ogos lalu.

Susulan Daripada Itu, Khabar Angin Mengatakan Aliff Aziz Tidak Lagi Dibenarkan Untuk Keluar Daripada Singapura Gara-Gara Passport Miliknya Kini Ditahan Pihak Berkuasa.

Setakat ini pihak pengurusan Aliff di Malaysia masih kunci mulut tentang kejadian ini, mungkin mereka juga masih bingung untuk membantu. Sudah tentu perkara ini membabitkan undang-undang, kasihan juga melihat pihak Sony Music sendiri pasti ini sedikit sebanyak memberi kesan buat penyanyi di bawah naungan mereka itu.

Persoalannya, Sejauh Manakah Kebenaran Perkara Ini?

Dalam temubual eksklusif bersama Portal Murai, Aliff Aziz menjelaskan perbuatan itu sebenarnya dilakukan oleh rakannya, manakala dia dituduh bersubahat kerana berada di rumah rakannya itu selepas kejadian.

"Saya bayar SGD2000 adalah untuk "clearkan" kes ini agar memudahkan saya membuat urusan kerja saya di Malaysia. Undang undang di sini, sama ada saya mencuri atau pun tidak, saya juga dikenakan denda kerana disyaki subahat. Namun hakikatnya, saya tidak mencuri."

"Saya harap penjelasan saya dapat memulihkan semula imej saya yang tercalar. Saya teraniaya dengan sikap biadap rakan saya itu. Saya harap dia akan berubah," katanya yang dihubungi Murai bagi menjelaskan isu ini.

“Saya mengaku ditahan oleh pihak berkuasa ekoran kes kecurian telefon bimbit seperti mana didakwa tetapi saya tidak melakukan kesalahan itu. Teman saya itu sudah pun menerima pembalasan setimpal kerana dimasukkan ke penjara dan dijatuhkan hukuman," jelas Aliff Aziz.

Aliff Aziz turut memaklumkan yang passport antarabangsa beliau yang dirampas akan dipulangkan semula dalam seminggu dua lagi dan selepas itu beliau akan kembali ke Malaysia untuk jadual kerja seperti sebelum ini.

Ibu Kepada Aliff Aziz, S Hafiza Basharahil Mengambil Pendirian Tidak Mahu Mengulas Dakwaan Kes Anaknya Mencuri Telefon Bimbit Seperti Yang Dipaparkan Di Media Cetak Singapura
“Auntie tidak mahu beri sebarang komen, dikhuatiri akan bercanggah dan boleh mengganggu proses mahkamah. Maafkan Auntie, kena tanya Aliff sendiri mengenai dakwaan itu."

“Apa-apa pun Aliff kena jawab sendiri mengenai kes ini, Auntie mohon maaf sangat kepada semua pembaca dan peminatnya,” katanya. - Says

Tiada ulasan: