Kempen Sentuh Anjing: Nik Aziz kata penganjur ada 'ulat' dalam kepala, Mufti pula suruh taubat | Boros Di Aralom

Selasa, 21 Oktober 2014

Kempen Sentuh Anjing: Nik Aziz kata penganjur ada 'ulat' dalam kepala, Mufti pula suruh taubat

Nik Aziz kata penganjur program khusus untuk menyentuh anjing  dilakukan seperti mereka ada ulat dalam kepala (Foto: TheMalaysianInsider)
Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan penganjur program "I Want To Touch A Dog" yang mendapat sambutan luar biasa hujung minggu lalu di Selangor seperti mempunyai "ulat" di dalam kepala mereka.

Bekas menteri besar Kelantan itu berkata, sekarang timbul banyak aliran yang bersifat liberal dalam Islam yang menimbulkan idea-idea pelik dan boleh dianggap sebagai sesat.

“Menganjurkan program khusus bagi menjamah anjing hanya dilakukan mereka yang seumpama ada ulat dalam kepala.

"Ia bertentangan dengan mazhab Shafie,” katanya seperti dilaporkan Harakahdaily hari ini.

Ahad lepas, program "I Want To Touch A Dog" yang diadakan di Selangor itu mendapat sambutan di luar jangkaan apabila ramai umat Islam menghadirinya.

Bagaimanapun, program tersebut mendapat kritikan beberapa mufti dan orang ramai yang mempersoalkan motif penganjuran program tersebut.

Mufti Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad mahu penganjur dan umat Islam yang menyentuh anjing bertaubat kerana mempersendakan hukum Allah.

Sementara bekas Mufti Johor Datuk Nooh Gadut berkata penganjuran program berkenaan satu cubaan untuk menghina ulama dan pihak berkuasa agama.

Penasihat Majlis Agama Islam Johor (Maij) itu berkata, perbuatan menyentuh anjing secara sengaja adalah haram kerana ia merupakan najis berat iaitu najis mughallazah yang dipandang secara serius dalam mazhab Shafie dan Hanbali.

"Jangan cuba mencipta budaya yang bercanggah dengan Islam dan mazhab Shafie, apatah lagi mempunyai unsur menghina ulama di negara ini," katanya seperti dilaporkan Berita Harian semalam.

Dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insider sebelum ini, penganjur, Syed Azmi Alhabshi mengatakan beliau mendapat kelulusan daripada Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan polis untuk menganjurkan program tersebut.

Sementara bekas mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata hukum menyentuh anjing tidak haram walaupun haiwan itu tergolong dalam najis berat.

Asri berkata ulama sepakat mengatakan anjing yang kering tidak najis, namun ‎najis boleh disentuh tetapi dengan syarat perlu dibasuh jika hendak beribadat atau pun berurusan dengan masyarakat.

"Mazhab Shafie agak tegas dalam hal ini. Namun, pendapat mazhab lain lebih luas dan mudah," katanya. - TMI 

Mufti suruh bertaubat

KOTA BHARU - Penganjur program 'I Want To Touch A Dog' dan umat Islam yang menyentuh haiwan itu di majlis tersebut kelmarin wajib bertaubat.
Mohamad Shukri
Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, ini kerana mereka secara jelas mempersendakan hukum ALLAH.   

Katanya, perbuatan sengaja menyentuh anjing adalah haram kerana ia najis mughalazoh (berat) dan bertentangan dengan mazhab Syafie.

“Jika dianjurkan oleh orang Islam, dia sebenarnya menghina hukum ALLAH dan boleh dianggap sebagai sindiran tajam terhadap kewibawaan umat Islam. Bertaubatlah," katanya.

“Memang sedih dengan gejala tidak sihat berlaku akhir-akhir ini. Lepas satu ada lagi yang lain ditimbulkan dengan sengaja dalam masyarakat kita,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Mohamad Shukri mengulas tentang program berkaitan sentuh anjing di taman rekreasi di Damansara, Selangor yang menunjukkan umat Islam membelai anjing. - SinarHarian

Tiada ulasan: