Apa itu amalan dan ajaran sesat Millah Abraham? | Boros Di Aralom

Rabu, 22 Oktober 2014

Apa itu amalan dan ajaran sesat Millah Abraham?

Millah Abraham adalah satu lagi ajaran sesat terbaru yang sedang melanda negara ini khususnya di kalangan umat Islam dan mereka yang cetek agama. Dikatakan bahawa jumlah penganut ajaran ini sudah melebihi 5000 orang dan jika tidak dipantau dan dibendung penularannya, ia pasti akan memberi kesan kepada umat Islam khususnya mereka yang lemah akidah.

Apa itu amalan dan ajaran Millah Abraham? Sumber ini diperoleh dari laman Facebook. Sejauh mana kesahihannya, tetaplah berwaspada.

Ajaran Millah Ibrahim
Golongan MILLAH IBRAHIM menyebarkan ajaran bahwa ISLAM yang ada sekarang adalah palsu dan ISLAM telah lama lenyap dari anutan ummat ISLAM kerana mereka mengatakan puak-puak MONGOL telah menghapuskan ISLAM apabila Baghdad diserang pada kurun ke 10 dan 11.
Selain itu golongan ini juga mengandaikan bahwa ISLAM yang ada sekarang hanya diamalkan di dalam rumah sahaja namun di luar rumah, tiada ISLAM. Ini semua adalah andaian-andaian TIDAK BERFAKTA yang mereka lakukan bagi mengelirukan belia-belia dan masyarakat bagi menengahkan AJARAN SESAT mereka.

Amalan golongan Millah Ibrahim
Golongan MILLAH IBRAHIM adalah sebenarnya berasal dari golongan-golongan ANTI HADIS, INGKAR SUNNAH yang tidak percaya kepada SOLAT. Mereka ini menganjurkan ajaran TIDAK BERSOLAT. Inilah antara amalan yang paling ketara golongan ini yang menyeru ahli-ahli mereka supaya berhenti SOLAT- nauzzubillah min zalik ! Jelas dan ketara dari amalan golongan ini , mereka adalah golongan musuh ISLAM akhir zaman yang mahu menghancurkan ISLAM dengan menyeru umat ISLAM, meninggalkan SOLAT !

Modus Operandi atau cara Millah Ibrahim disebarkan
Sasaran kumpulan ini adalah golongan belia dan professional muda yang tidak mempunyai latar belakang agama. Kumpulan MILLAH IBRAHIM ini bermula dengan mengajak sasaran mereka untuk membuka minda dan bersetuju bahwa ISLAM yang ada sekarang ini bukanlah ISLAM yang ASLI. Walaupun mereka bersetuju FAKTA bahwa ISLAM yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w kekal hingga ke hari ini kerana, KITAB AL-QURAN telah ditulis dan dikekalkan dari zaman Nabi Muhammad s.a.w dan tidak ada satu pun ayat AL-QURAN yang telah ditokok tambah oleh mana-mana pihak, namun begitu golongan MILLAH IBRAHIM tidak menghiraukan FAKTA ini. AL-QURAN adalah satu-satu nya KITAB agama yang dihafal dan tidak ada agama selain ISLAM, yang mempunyai sistem hafalan dan hafazan seperti yang ada di dalam ISLAM. Selain itu, tradisi ILMUAN ISLAM mempunyai tradisi mewariskan ajaran ISLAM dalam sistem madrasah telah menjamin bahwa pengajaran hukum-hakam ISLAM dikekalkan. Walau bagaimana pun, pendukung ajaran MILLAH IBRAHIM tetap mengatakan bahwa ISLAM yang ada hari ini bukanlah ISLAM yang ASLI !

Anda boleh membaca post asli di Facebook mengenai ajaran sesat Millah Ibrahim ini

Menurut laporan SinarHarian pula, ajaran ini dipercayai pecahan daripada Gerakan Pemuda Kahfi Indonesia yang difatwakan haram oleh Jabatan Mufti Pahang sekitar tahun 2009 dikesan di Felda Keratong. Jurucakap Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip), berkata, pengikut ajaran sesat ini pada mulanya dikesan di Jerantut selepas ibu bapa kepada seorang pemuda di sana membuat aduan kerana berasa hairan dengan pendapat dan pandangan anaknya itu mengenai Islam.

“Ibu bapa pemuda berkenaan yang belajar di salah sebuah institut pengajian tinggi swasta (IPTS) di Selangor telah membuat aduan kerana mendapati pendapat dan pandangan anak lelakinya itu agak bertentangan dengan ajaran Islam.

“Pihak penguat kuasa Jaip menemui pemuda itu dan menjalankan soal siasat seterusnya membongkar 13 lagi pengikut Millah Abraham berada di Felda Keratong, Muadzam Shah, Rompin,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Jurucakap Jaip menjelaskan, enam keluarga pengikut ajaran sesat Millah Abraham di Felda Keratong berjaya dikesan dan satu sesi taklimat mengenai ajaran sesat berkenaan diberikan di samping menjalankan soal siasat di Balai Polis Muadzam Shah, baru-baru ini.

Menurutnya, ajaran sesat yang didapati menyeleweng daripada akidah Islam itu dipercayai mempunyai ramai pengikut di Selangor dan kira-kira 5,000 pengikut seluruh Malaysia.

Katanya, pengamal ajaran sesat itu juga menyasarkan golongan muda yang kurang ajaran Islam menjadi medan dakwah mereka.

“Mereka (pengikut ajaran sesat Millah Abraham) mengaku bukan beragama Islam kerana mendakwa Islam bukan agama yang asli tetapi menganggap Millah Abraham adalah agama sebenar yang kononnya ajaran Nabi Ibrahim selain tidak makan daging sembelihan orang Islam.

“Terdapat enam fasa dalam ajaran sesat ini iaitu pertama, dakwah secara sembunyi dan ini sudah dilepasi, kedua adalah dakwah secara terang-terangan yang merupakan fasa terkini, ketiga fasa hijrah serta fasa keempat adalah jihad kital iaitu bunuh orang yang tidak mengikut ajaran mereka, fasa kelima mewujudkan sistem pemerintahan sendiri dan keenam menubuhkan negara,” katanya.

Jurucakap itu berkata, fasa keempat dakwah ajaran sesat berkenaan mempunyai unsur militan dan pihak Jaip kini dengan kerjasama polis sedang melakukan pemantauan.

Selain itu, cara pengikut ajaran sesat ini bersembahyang adalah hanya dengan menyampaikan makna-makna yang terdapat dalam al-Quran melalui penggunaan Bahasa Melayu.

“Mereka mengiktiraf Nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah tetapi hanya pada waktu itu kerana mereka percaya ada nabi lain hingga kini selain mereka juga tidak berpegang pada hadis,” katanya.

Tiada ulasan: