Sejarah dan khasiat teh untuk kesihatan | Boros Di Aralom

Selasa, 21 Februari 2012

Sejarah dan khasiat teh untuk kesihatan


Meminum teh sudah menjadi gaya hidup masyarakat masa kini tanpa mengenal usia, jantina, dan negara. Minuman yang diperoleh daripada daun teh ini sangat sesuai dijadikan santapan pagi dan hidangan di kala sedang beristirehat. Ini kerana semakin ramai yang menyedari akan khasiat teh untuk kesihatan tubuhmalah ianya sering digunakan sebagai salah satu herba yang boleh menyembuhkan penyakit. 

Di China khasnya, tradisi minum teh sudah diamalkan sejak beribu tahun yang lalu lagi. Teh mula diperkenalkan pada 2737 SM oleh lagenda terkenal China iaitu Shen Nun. Ketika itu, sebagai general kerajaan China, Shen Nun  sering melakukan lawatan ke kawasan pedalaman China. Tanpa disengajakan, terdapat beberapa helaian daun yang terbang ditiup angin dan masuk ke dalam air yang sedang dimasak. Warna air tersebut pun berubah warna. Disebabkan perasaan ingin tahu, Shen Nun pun mengambil secawan daripada air tersebut dan kemudian meminumnya. Ternyata air tersebut sangat enak dan aromanya juga wangi. Itu lah permulaan minuman teh ini terus menjadi santapan harian terutamanya di kalangan bangsawan.

Di Jepun pula, tradisi minum teh ini diperkenalkan oleh Dengyo Daishi, seorang sami Buddha. Ketika dia melakukan perjalanan ke China, dia mendapati para sami di sana giat dan menjadi fokus bermeditasi dan berdoa selepas meminum teh. Hal ini menyebabkan Dengyo Daishi tertarik dan seterusnya mengamalkan amalan minum teh di dalam hidupnya sehingga menjadi ikutan di Jepun. Itu lah permulaan sejarah penyebaran minuman teh ke seluruh pelusuk dunia.




Atasi Pasangan Yang Curang!
Selamatkan rumah tangga anda dari pihak ketiga
http://www.pasangancurang.com

Rahsia Menjana Wang Dengan Unit Trust
Teknik dan strategi hebat bagi memaksimmumkan keuntungan
http://www.unitamanah.com/jom/

Rahsiah Seks Hebat Untuk Suami Isteri 18SX
Jadilah pasangan romantik dan nikmati seks hebat bersama isteri/suami anda
http://www.sekshebat.com

Tiada ulasan: