10 Jenis blog pilihan | Boros Di Aralom

Khamis, 28 Februari 2013

10 Jenis blog pilihan

Jenis blog pilihan
Terdapat banyak jenis blog dan ianya datang dari pelbagai bahasa. Berikut merupakan beberapa contoh jenis blog yang menjadi pilihan ramai;

1. Blog Personal. Blog ini merupakan jenis blog yang merangkumi pelbagai kategori. Biasanya mereka berblogging mengenai topik personal seperti politik, musik, keluarga, kesihatan, dan macam-macam lagi.

2. Blog Perniagaan. Biasanya dimiliki oleh golongan profesional dalam bidang yang diceburi seperti guaman, kedoktoran, hartanah, dan perbankan. Mereka mengongsikan kepakaran mereka dan pada masa yang sama mereka menjual produk atau perkhidmatan dan menjadikan blog sebagai medium untuk berinteraksi dengna pelanggan mereka.

3. Blog Pendidikan. Blog merupakan salah satu medium yang baik untuk para guru dan pelajar berkolaborasi dalam projek bilik darjah.

4. Blog Non-profits. Kumpulan-kumpulan kerja amal, yayasan, dan pejuang hak menggunakan blog sebagai alat terbaik untuk meningkatkan kesedaran tentang apa yang mereka perjuangkan. Blog juga menjadi medium unik untuk mengumpul wang derma bagi kegiatan mereka.

5. Blog Politik. Ahli parlimen, parti, agensi kerajaan, dan aktivis menggunakan blog untuk berhubung dengan konstituen mereka. Di Malaysia, blog politik kian menjadi perhatian terutamanya bila pilihanraya makin dekat.

6. Blog Sukan. Kita seringkali membaca blog yang hanya bercerita mengenai sukan. Mereka sering update keputusan terkini perlawanan bola sepak, hoki, badminton, dan sebagainya.

7. Blog Tutorial dan Review. Terdapat juga banyak blog yang berkongsi tips, tutorial, dan review mengenai masakan, permainan, musik, buku, movie dan sebagainya.

8. Blog Kopi-pasta. Blog ini suka mengambil isi dari blog orang lain atau dari mana-mana media lain dan kemudian dimasukkan dalam entri blognya. Hal ini boleh dilakukan tapi perlulah dengan izin si penulis asal atau dengan meletakkan backlink semula ke entri asal.

9. Blog SEO. Blog seperti ini ditulis khas untuk enjin carian dan bukannya difokuskan kepada manusia. Blog ini didedikasikan untuk menipu si Google dan enjin carian lain supaya diranking lebih tinggi.

10. Blog cetak rompak. Blog ini mempromosi ebook, pakej software, movie, muzik, games dan sebagainya yang merupakan cetak rompak. Jika kedapatan, blog ini boleh disaman.

Sebenarnya banyak lagi jenis blog yang ada tapi dengan 10 jenis blog di yang telah diterangkan ini mungkin boleh memberi gambaran yang lebih besar terutama kepada anda yang baru nak mula menulis blog. Baca juga 10 jenis blogger di alam maya

Tiada ulasan: