Tips Mudah Tingkatkan SEO Blog Anda | Boros Di Aralom

Isnin, 25 Februari 2013

Tips Mudah Tingkatkan SEO Blog Anda

SEO sangat penting jika anda mahukan trafik dari enjin carian seperti Google dan Yahoo. Berikut antara beberapa tips mudah untuk meningkatkan SEO blog kita. Tak kiralah apa jenis niche blog anda, elok lah dipraktikan perkara berikut:
Tingkatkan SEO blog anda

1.  Submit ke Google
Walaupun ramai yang berpendapat bahawa perkara ini tidak perlu tetapi ianya masih relevan dan berguna untuk dilakukan. Google mengindeks dan mengemaskini berbilion laman setiap hari. Bila anda ‘mengetuk’ pintu Google, pastinya si Google akan melayan dan mengenal blog anda. Seterusnya meletakkan blog anda di dalam senarai enjin carian. Tak susah pun nak submit blog anda ke Google ni, pergi saja ke Google webmaster tools.

2. Menulis untuk pembaca dan enjin carian

Perkara ini merujuk kepada pemilihan tajuk entri anda. Pemilihan teliti akan tajuk entri dengan menggunakan keyword yang sesuai adalah sebahagian daripada usaha mengoptimumkan enjin carian untuk mengenali blog anda. Dan pada masa yang sama, tajuk itu juga haruslah sebuah tajuk yang dicari oleh pembaca.
Asasnya, tajuk entri anda ialah apa yang pembaca nampak manakala tajuk blog ialah apa yang ‘robot’ enjin carian lihat. Memang agak susah nak faham mengenai SEO ini jika tidak melakukan banyak pembacaan sebenarnya.

3. Bina Sitemap
Sitemap berfungsi untuk memberitahu enjin carian di mana ia harus pergi. Terdapat dua kebaikan utama sitemap ini. Pertama, ia mempercepatkan enjin carian untuk proses mengindeks blog atau laman web kita. Kedua, ia memudahkan pembaca untuk mencari entri-entri yang berkaitan dalam sesebuah kategori yang ditulis dalam blog kita. Terdapat banyak panduan dan tutorial membina sitemap di alam maya ini. Cari saja di Google.

4. Update senarai “ping”
Apa itu ‘ping? Ianya merupakan satu sistem notifikasi untuk memberitahu enjin carian setiap kali kita buat entri baru dalam blog. Cara ini akan membantu meningkatkan lagi proses indeksasi blog kita. Berikut antara perkhidmatan ‘ping’ yang biasa digunakan:
http://rpc.pingomatic.com/
http://pingoat.com/goat/RPC2/
http://ping.feedburner.com

dan banyak lagi sebenarnya. Anda boleh dapatkan senarai penuh perkhidmatan ping ini di List of Ping Services.

Saya harap dengan perkongsian singkat ini dapat membantu anda mengetahui serba sedikit mengenai cara meningkatkan SEO blog. Jika anda nak kongsikan sesuatu yang anda tahu mengenai SEO ini, sila lah komen.

Tiada ulasan: