10 Perkara yang perlu dibuat pada hari pertama berblogging | Boros Di Aralom

Jumaat, 22 Februari 2013

10 Perkara yang perlu dibuat pada hari pertama berblogging

Mula blogging
Satu pengembaraan bermula dengan satu langkah. Pilosopi ini juga relevan untuk seorang yang bergelar blogger. Langkah pertama adalah langkah yang paling penting Tetapi apakah maksudnya kepada seorang blogger?

Katakan anda membeli sebuah domain, membina hosting, dan meng'install' blogspot atau wordpress. Apakah langkah seterusnya? bagaimana anda mula berblogging dengan buah fikiran anda? berikut merupakan 10 perkara yang anda perlu lakukan pada hari pertama berblogging. Walaupun anda sudah lama berblogging, 10 perkara ini boleh dipraktikkan juga.

Saya mengandaikan bahawa anda sudah membuat kajian mengenai jenis blog yang akan anda bina. Sebelum anda membeli domain, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira. Sebelum menulis lanjut, saya mengandaikan bahawa anda sudah buat perkara berikut:
1. Memilih jenis audience kepada blog anda yang mempunyai masalah yang anda tahu bagaimana untuk menyelesaikannya.
2. Menjumpai dan melanggani blog-blog utama yang berkaitan dengan niche blog anda.
3. Membaca artikel, ebook, dan sumber-sumber dari niche anda.

Okey, jika anda sudah melakukan perkara-perkara di atas, berikut merupakan 10 perkara yang perlu anda lakukan pada hari pertama menulis blog:- 

1. Burn Blog anda dengan FeedBurner
Setiap blog utama yang top seperti Problogger, Techcrunch dan Mashable manggunakan kemudahan RSS feed menerusi tools dari Google iaitu FeedBurner. Untuk burn blog anda, ikuti langkah berikut:
i. Pergi ke feedburner.com
ii. Log masuk menggunakan akaun Google anda.
iii. Burn feed anda dengan menggunakan url anda (http:www.bloganda.com) di dalam kotak yang disediakan.
iv. Klik 'next'.
v. Pilih feed anda. Ianya kelihatan seperti domain.com/feed jika anda menggunakan WordPress.

2. Masukkan Ruang Opt-In dalam blog

Maksudnya, sediakan ruangan dalam blog anda untuk email newsletter di mana para pembaca yang berminat akan memasukkan email mereka di dalam ruangan opt-in tersebut untuk mendapatkan entri terkini blog anda. Cara ini sangat mustahak sekiranya anda ingin membina audience yang setia dengan blog anda.

3. Sediakan halaman 'Tentang Saya'
Halaman 'Tentang Saya' yang mempunyai maklumat mengenai siapa anda merupakan antara halaman yang paling banyak dibaca dalam sesebuah laman web. Ini kerana kebanyakkan pembaca akan tertanya-tanya siapa dia di sebalik blog tersebut selepas membaca entri blog anda. Jika anda seorang perniaga, halaman ini adalah halaman paling mustahak. Reputasi anda terletak di sini.

4. Bina 'Contact Page'

Bila anda mempunyai halaman mengenai anda, satu lagi halaman yang perlu ialah 'contact page'. Masukkan dua perkara ini di dalam 'contact page' anda.
i. Contact Information
Senaraikan email, ID Skype, Twitter, LinkedIn, Facebook, dan Google Plus.
ii. Contact form
Kadangkala pengunjung lebih memilih email untuk berhubung dengan anda terus dari blog. Mungkin anda boleh gunakan plugin seperti Contact Form 7 dan Really Simple CAPTCHA untuk ini.

5. Pilih Kategori anda
Di dalam Wordpress, anda boleh memilih kategori-kategori untuk entri anda. Sama juga dengan Blogspot. Kategori ini membantu menyusun entri-entri blog agar memudahkan pembaca dan anda.

6. Pilih Artikel Utama Anda
Selepas anda membina kategori, fikirkan bagaimana anda boleh membina artikel utama yang menjadi teras kepada kategori-kategori entri tadi. Contohnya (101 Cara Menguruskan Badan) yang di'link'kan dengan entri-entri khusus dalam blog anda. Artikel utama inilah yang bakal menyumbangkan trafik besar di dalam blog.

7. Brainstorming idea untuk entri blog
Selepas anda memilih kategori dan artikel teras, mula lah brainstorming entri-entri berbeza yang membantu menyelesaikan masalah pembaca dan sesuai dengan skop kategori entri anda. Bila anda brainstorming, elok sediakan pen dan kertas atau papan putih. Brainstorming ini bakal membantu anda membina kalendar editorial kelak.

8. Bina kalendar editorial
Kalendar editorial merupakan satu terma untuk merancang manakah entri blog yang bakal anda tulis dan bilakah ia akan dipublish dalam blog. Anda boleh menjadualkan entri blog di dalam kalender perancangan. Jika mahu pergi jauh di dalam proses ini, anda boleh menggunakan Editorial Calendar Plugin. Langkah ini tidak lah mustahak tetapi jika tidak mahu fokus anda lari dari niche blog, elok lah dipraktiskan.

9. Tulis entri sebanyak mana yang boleh
Satu daripada kesilapan yang sering dilakukan oleh blogger baru ialah mereka mula menyebarkan kepada orang lain akan kewujudan blog mereka walaupun jumlah entri dalam blog itu sedikit sahaja. Sebaik sahaja anda mula menyebarkan blog anda, secara tidak langsung anda adalah bertanggunjawab untuk sentiasa mengemaskini blog. Stay updated!

10. Bina strategi sistem penyebaran blog
Perkara terakhir yang perlu dibuat sebelum menyebarkan blog anda ialah membina strategi sistem penyebaran blog atau 'funnel system'. Langkah pertama untuk mengembangkan 'funnel system' ini ialah dengan menentukan apa yang anda mahu pengunjung blog anda lakukan. Adakah untuk menjadi pelanggan (subcriber) atau menjadi pembeli. Ini adalah matlamat blog anda.

Untuk meminta agar seseorang itu membeli sesuatu di dalam blog samalah seperti meminta mereka mengahwini anda. Kita tidak boleh terus 'melamar' begitu sahaja. Kita perlu mula dengan meminta nombor telefon dahulu atau email. Mulakan dengan membina hubungan dan kepercayaan dengan berkawan dahulu. Berilah 'hadiah' dalam blog anda seperti ebook percuma. Dengan ini, hubungan anda dan 'si dia' akan lebih terbina kukuh. Suatu hari nanti sudah pasti mereka akan mempercayai dan meyakini kita dan seterusnya membeli sesuatu yang ditawarkan dalam blog.

Kata-kata Terakhir
Saya mempunyai firasat yang kuat bahawa kebanyakkan anda yang membaca entri ini merupakan golongan blogger yang sudah lama berblogging. Anda sudah pun melintasi hari pertama itu. Tapi it's okay. Semua perkara di atas masih berguna untuk anda walaupun mungkin sudah bertahun anda berblogging.

Kadangkala, ianya sangat manis bila kita kembali ke pangkal jalan. Jika anda sangat gembira dengan apa yang anda buat sekarang dalam dunia blogging, teruskanlah menulis blog. Pastinya, hasil dari usaha selama ini akan memberi pulangan yang memuaskan anda. Sekian dan selamat berblogging.

P/s: Tips di atas diadaptasi dari seorang penulis blog berpengalaman Nicholas Tart yang menggunakan WordPress sebagai medium berblogging.

Tiada ulasan: