Ketagih dengan Game Facebook Criminal Case | Boros Di Aralom

Ahad, 17 Februari 2013

Ketagih dengan Game Facebook Criminal Case


Entri kali ini ditujukan khas kepada mereka-mereka yang memang sudah ketagih dengan permainan dalam talian ini. Pernah main game facebook Criminal Case tak? Bagi yang pernah main game ini memang tahu lah bagaimana 'addictive'nya benda ini. Macam juga dengan kebun sayur maya tu, Farmville, memang menyeronokkan. 
Permainan Facebook, Criminal Case
Tapi....bila dah ketagih sangat sampai 24 jam mesti kena bersengkang mata bermain game facebook ni, sampai anak bini/laki tak sempat nak layan, mandi pun tak lalu...memang akan membawa masalah besar kepada si empunya diri dan orang sekelilingnya.

Ni nak cerita pasal satu permainan facebook, Criminal Case namanya. Memang seronok bermain. Apa lagi kalau ramai kawan yang ikut serta. Game ini lebih kurang macam game CSI dulu tapi ia lebih kepada mencari barang dalam gambar. Game yang budak kolej suka main tuu. Walaupun macam kebudak-budakkan tapi orang dewasa pun ramai juga yang ketagih.

Tapi macam biasalah. Perkara menyakitkan hati bila terpaksa 'bazir' masa kumpul tenaga semula. Kalau korang ni orang kaya dan tak tahu nak buat apa dengan duit korang tu, boleh lah terus beli tu burger, fries, dan minuman untuk tambah tenaga. Kalau miskin tegar macam gua, maka 'just forget it' la..

Lagi satu, kepada yang sudah ketagih game fesbuk ni, kalau line internet kurang baik, memang akan bawa penyakit mental kat mereka..haha..kenapa tak main PES je. Tak perlu online pun..

Bermain game facebook ini memang tak salah. Hanya perlu kawal perasaan dan kena pandai membahagi masa. Bila energy kat Criminal Case tu dah habis, sudah lah. Logout saja..tak perlu minta 'request' lagi dengan kengkawan. Nanti jadi budaya kurang sihat. Pernah ada kes kat China, pasangan ini buat anak dan jual anak semata-mata untuk permainan dalam internet. Kan tak baik macam tu. Main sekali sepuluh minit sehari pun dah cukup untuk hilangkan stress.

So, tepuk dada tanya selera. Oh ya, apa kata kalau dah lepas main game tu, buat lah karangan pula kat blog. Macam gua..hahaha..

P/s: Entri ini juga ditujukan kepada gua sebagai refleksi diri walaupun bermain Criminal Case selama 15minit je sehari..itupun kalau energy bar dah penuh..dan saya tahu, ramai yang memang bukan 'game-minded' akan baca entri ini.. :)

Tiada ulasan: