5 Faedah Terbesar Blogging | Boros Di Aralom

Sabtu, 23 Februari 2013

5 Faedah Terbesar Blogging

Pengaruh dalam Blogging
20 tahun dahulu, blog tidak wujud tapi kini terdapat lebih 150juta blog di seluruh dunia. Daripada jumlah tersebut hanya segelintir kecil sahaja yang mampu menjana pendapatan yang lumayan sehinggakan ada blogger yang menjadi jutawan dengan hanya menulis blog.

Dengan dunia tanpa sempadan yang semakin canggih ini, blog merupakan salah satu medium penting yang mempunyai 'kuasa' yang hampir menyamai mana-mana media komunikasi lain seperti surat khabar, televisyen, dan radio. Jadi, apakah sebenarnya faedah terbesar blogging ini? Berikut antara 5 Faedah Terbesar Blogging

1. Memulakan Perniagaan
Kadangkala, sebuah blog itu dimulai oleh hobi yang seterusnya menjadi medium perniagaan sepenuh masa. Inilah yang berlaku kepada Pat Flynn, pemilik blog Green Exam Academy, yang pada mulanya hanya berkongsi buah fikiran mengenai bidang architecture melalui blog. Ketika beliau meninggalkan pekerjaannya, dia mulai mengembangkan blog peribadinya itu secara lebih serius. Selepas setahun, beliau mampu memperoleh pendapatan sehingga $100,000 setahun. Mungkin nilai ini tidaklah seperti blogger profesional yang lain tetapi kisah Flynn ini boleh dijadikan contoh kepada bagaimana sebuah blog hobi itu boleh dijadikan blog perniagaan.

2. Mendapatkan Lebih Banyak Pelanggan Kepada Perniagaan Sedia Ada

Blog statik atau blog satu entri sahaja tidak akan mampu menarik banyak pelanggan berbanding blog yang diupdate setiap hari. Apabila anda menulis entri khusus atau 'in-depth blog post' yang mampu membantu menjawab persoalan pengunjung yang bakal atau berpotensi menjadi pelanggan anda, mereka akan melihat anda sebagai seorang yang pakar dalam bidang tersebut. Kemudiannya, jika mereka mencari pertolongan lebih daripada apa yang mereka baca di dalam blog anda, kemungkinan besar mereka akan sanggup membayar untuk mendapatkan perkhidmatan yang anda tawarkan.

3. Menjadi Seorang Penulis Yang Lebih Baik

Salah satu cara untuk menjadi penulis yang baik ialah dengan menulis banyak artikel setiap hari. Blogging boleh menjadi salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran menulis anda. Bak kata orang putih, "The more you blog, the more you write - and the better writer you become".

4. Meningkatkan Pengaruh

Apakah cara terbaik untuk mengubah dunia ini? Ianya mungkin boleh dicapai jika anda menjadi seoerang ahli politik, aktivis atau sebagai seorang sukarelawan.

Atau mungkin sebagai seorang blogger. Seorang blogger berjaya memiliki jumlah audience ramai yang percaya dan menghormatinya. Saya masih ingat kata-kata seorang pensyarah, 'the journalist is the king'. Inilah salah satu faedah terbesar dalam blogging.

5. Ekspresikan Diri Anda

Perkara ini mudah difahami. Sebuah blog merupakan medium untuk mengekspresikan diri yang mengandungi perkataan, gambar-gambar, dan bunyi-bunyian. Tak kiralah blog anda itu adalah sejenis blog perniagaan atau blog personal seumpama diari, blogging adalah salah satu cara terbaik untuk mengekspresikan diri anda. Nak lepaskan geram atau perasaan sedih pun boleh. Jangan saja memfitnah dalam blog. Nanti kang, kena saman pula.

Kata-kata Terakhir

Demikianlah antara 5 faedah terbesar blogging dalam kehidupan kita. Bukan sahaja dalam mengembangkan perniagaan malah blogging juga membantu dalam ekspresi diri kita dalam kehidupan seharian. Jika blogging itu sudah menjadi hobi, terpulang lah kepada blogger itu sendiri bagaimana dia nak mengembangkan hobinya itu ke satu tahap yang lebih tinggi yang boleh menjana pendapatan konsisten. Oleh itu, jika anda minat menulis, kenapa tidak mula membina blog sekarang dan jana pendapatan melalui blogging.

Jika baru nak mula blogging, elok lah dulu baca entri 10 perkara yang perlu dibuat pada hari pertama berblogging ini. Sekadar perkongsian sahaja. Terpulang untuk anda mempraktikkannya.

1 ulasan:

Lynn Damya berkata...

haha betul ! aku sgt stuju.. :D