Susah nak verify akaun di Lelong.com.my | Boros Di Aralom

Khamis, 21 Februari 2013

Susah nak verify akaun di Lelong.com.my

Bagi sesiapa yang biasa shopping online pastinya kenal dengan laman web Lelong.com.my ini. Jika nak bandingkan mana-mana marketplace di Malaysia, saya rasa Lelong merupakan tempat paling selamat untuk berurus niaga kerana polisinya yang ketat serta kemudahan Safetrade yang ditawarkan.

Untuk mendaftar sebagai pengguna dan pembeli di Lelong memang agak mudah sebenarnya. Tetapi untuk verify akaun sebagai penjual dan ingin membuka kedai di laman web itu adalah agak sukar. Ini mengikut pengalaman sendiri. Saya terpaksa tunggu sehingga dua bulan untuk proses verifikasi akaun di Lelong. Malah saya terpaksa memohon verifikasi sehingga empat kali. Tapi saya faham kenapa proses ini menjadi sukar. Ini kerana dalam IC, alamat saya tidak terlalu spesifik. Hanya ada nama kampung dan daerah. Syarat verifikasi pula memerlukan alamat yang spesifik, siap dengan nombor rumah dan lorong sekali.

Selain itu, proses verifikasi ini juga menjadi sukar jika rumah/kedai anda tidak mempunyai talian tetap. Kebanyakkan penjual di internet biasanya berniaga dari rumah sahaja. Nak buka kedai, kos sewanya mahal. Kalau sewa kedai di Lelong.com.my, sewanya sangat murah iaitu hanya RM298 setahun. Proses buka kedai di Lelong ini hampir sama dengan proses buka kedai secara offline. Kena ada lesen berniaga yang sah.

Bila rumah tiada talian tetap, terpaksalah pinjam telefon rumah kawan atau di pejabat. Pihak Lelong memerlukan talian tetap anda supaya mereka dapat menghubungi anda untuk proses verifikasi akaun. Selain itu, kalau alamat kurang spesifik pula, mereka akan minta gambar anda sambil pegang kad pengenalan. Tak mau yang kabur-kabur. Muka kena jelas. Begitulah yang saya alami. Jangan risau, privasi anda adalah dijaga sepenuhnya.

Tapi selepas proses verifikasi ini selesai dan diluluskan oleh pihak lelong, agak lega sedikit. Rasa ragu-ragu si bakal pembeli pun berkurangan. Sebab itu, jika anda membeli apa-apa barangan di Lelong, tengok dulu status akaun si penjual sama ada 'IC verified' atau tidak. Dan jika anda masih juga ragu-ragu untuk membeli, gunalah perkhidmatan 'Safetrade' yang ditawarkan oleh pihak Lelong.

Safetrade bermaksud si pembeli tidak akan membayar terus kepada si penjual, si pembeli akan membayar harga barang itu terlebih dahulu kepada pihak lelong dan apabila si pembeli sudah mengesahkan penerimaan barangan maka barulah wang tersebut dilepaskan kepada si penjual. Tapi perkhidmatan ini pun kena bayar juga, RM3 kalau tak silap saya.

Kesimpulannya, jika anda mahu berniaga secara online tanpa ada website sendiri, daftarlah dengan Lelong dan buka kedai kat sana. Proses verifikasi akan menjadi mudah bila anda bekerjasama baik dengan lelong. Sediakan scan kad pengenalan, scan bill/penyata akaun bank terkini (tak nak yang dicrop dari online statement ya), serta mempunyai talian tetap yang masih aktif. Kalau tiada, boleh pinjam telefon kat rumah kawan atau kat pejabat. Yang penting orang yang sambut telefon itu kenal dengan anda. Oh ya, pastikan juga yang alamat di dalam kad pengenalan itu sama dengan alamat di dalam penyata akaun/bill anda. Ini belum lagi termasuk keperluan untuk membuka kedai di Lelong. Kalau nak buka kedai, kena bagi scan lesen perniagaan yang sah dahulu. Barulah senang nak urus. Bila semua dah selesai, bolehlah berniaga dengan telus di Lelong.

Sekian untuk perkongsian.

Tiada ulasan: