Tips Cara Komen Ke Blog Orang Lain Untuk Tingkatkan Traffik | Boros Di Aralom

Selasa, 26 Februari 2013

Tips Cara Komen Ke Blog Orang Lain Untuk Tingkatkan Traffik

Sediakan juga kotak komen yang beri backlink percuma
Salah satu cara mudah dan paling berkesan untuk mempromosikan blog ialah dengan memberi komen dalam blog orang lain. Selain mempromosi blog, kita juga boleh membina network sesama blogger. Namun apakah teknik atau cara terbaik memberi komen di blog orang lain? Di sini, saya nak kongsikan dua tips mudah cara memberi komen yang boleh membantu meningkatkan trafik blog anda.

1. Beri komen di blog yang sama niche dengan blog anda. Berilah komen yang merupakan pendapat anda sendiri mengenai artikel yang ditulis dalam blog tersebut. Pastikan komen anda itu membina, ringkas tapi padat. Sertakan juga link blog anda dalam komen.

2. Beri komen di blog yang "tarik" link blog anda secara automatik. Terma biasa yang kita guna dalam hal ini ialah 'do-follow' blog. Bila kita memberi komen di dalam blog ini, secara automatik entri terbaru dari blog kita akan dipaparkan selepas kita memberi komen. Biasanya blog yang menarik entri kita secara automatik ini memasang 'comment luv' dalam blog. Secara automatik juga anda memperoleh backlink ke blog anda. Antara blog popular yang menggunakan comment luv ini ialah blog kujie2.com, sebuah blog yang banyak bagi tips tentang blogging.

Saya harap tips di atas boleh dipakai bila anda mempromosikan blog melalui kaedah 'blog commenting'. Jika anda mempunyai perndapat sendiri mengenai kaedah ini atau mempunyai tips yang mahu dikongsikan, sila lah komen ya.

Tiada ulasan: