Bekas presiden Israel yang dipenjara kerana merogol | Boros Di Aralom

Selasa, 22 Mac 2011

Bekas presiden Israel yang dipenjara kerana merogol

Tel Aviv, March 22 - Bekas Presiden Moshe Katsav dijatuhi hukuman hari ini untuk tujuh tahun penjara kerana rogol, kes yang membawa malu ke pejabat Israel yang tertinggi dan menghantar mesej syarikat kepada awam yang terpaku bahawa tidak ada yang di atas undang-undang. 
Katsav (gambar) telah menyangkal tuduhan dua kali memperkosa ketika dia menjadi menteri kabinet di akhir 1990-an, dan melakukan gangguan seksual terhadap dua perempuan lain yang bekerja untuknya selama 2000-2007 masa jawatannya sebagai presiden. 

Namun panel tiga hakim mengatakan pada Disember - seperti apa Perdana Menteri Benjamin Netanyahu gambarkan sebagai "hari yang menyedihkan bagi Israel dan penduduk nya" bahawa pengakuannya itu penuh dengan penipuan.

"Ketika seorang wanita mengatakan tidak, ia bererti tidak ada," kata panel dalam keputusan. 

Katsav, 65, juga dinyatakan bersalah menghalang keadilan, kerana berusaha untuk berunding dengan satu pelapor tentang pengakuannya kepada polis. Netanyahu mengatakan pada saat keputusan bahawa "semua sama di sisi undang-undang". Perkosaan membawa hukuman penjara sekurang-kurangnya empat tahun dan maksimum 16 tahun di Israel. 

Walaupun skandal tersebut telah memaksa Katsav bersara awal kerana aib, ia memberi impak kecil terhadap fungsi kerajaan Israel, sebagai presiden yang seremonial. Keputusan itu disambut gembira oleh kumpulan-kumpulan wanita yang telah lama mengeluh akan sikap longgar untuk gangguan seksual di tempat kerja. - Reuters

(Sumber: The Malaysian Insider)


Trend Menarik Sekarang:-
Peluang untuk mendapatkan iPhone4 dari DiGi 
Hadiah-hadiah Percuma dari DiGi 
Main Permainan ini dan menangai iPhone4i

2 ulasan:

BillyNain berkata...

orang2 di israil mmg rendah moralnya...terutama sekali pemimpin tertinggi diorg..

Tanpa Nama berkata...

mcm2 skandal ler deols ni.. makin hari makin byk masalah yg timbul dari penyelesaian :(

Recently: Firefox 4 is here - new look, super speed, and even more!