Manusia-manusia tanpa kaki yang hebat | Boros Di Aralom

Ahad, 27 Mac 2011

Manusia-manusia tanpa kaki yang hebat

Ingat lagi tak dengan entri pasal Anthony Robles dulu tu? entri kali ini juga ada kaitannya. 

Sememangnya kekurangan dan ketidaksempurnaan tubuh badan bukan lah satu penghalang kepada sesuatu kejayaan. Entri kali ini memaparkan beberapa tokoh yang telah menggemparkan dunia dengan kejayaan-kejayaan yang mereka kecapi walaupun tidak mempunyai sepasang kaki.

1. Anthony Robles
(Pic from www.oddee.com)
Merupakan penuntut di Arizona State University yang telah menjadi johan NCAA dalam sukan gusti di Amerika. Dilahirkan tanpa kaki, Robles telah berjaya merangkul gelaran juara bagi kelas 125-pound dengan mengalahkan juara bertahan Matt McDonough.

2. Bobby Martin
(pic from www.oddee.com)
Percaya atau tidak, beliau yang dilahirkan tanpa kedua belah kakinya ini merupakan pemain bola sepak yang bukan calang-calang orangnya. Menurut Oddee.com, beliau juga merupakan 'homecoming King' bagi kolej yang diwakilinya.

3. Qian Hongyan
(pic from www.oddee.com)
Ketika berumur 3 tahun, Qian terlibat dengan kemalangan ngeri yang memaksa para doktor untuk membuang kedua belah kakinya untuk meneruskan hidup. Keadaan itu menyebabkan Qian terpaksa menggunakan sebiji bola keranjang tubuh prostetiknya untuk membantu Qian bergerak. Keluarga Qian yang tinggal di Zhuangxia, China, juga tidak mampu untuk menampung pembayaran prostetik moden untuknya. Jika semuanya berjalan lancar, kita mungkin akan melihat Qian bertanding dalam sukan paralimpik di London pada tahun 2012.

4. Vinod Thakur
(pic from www.oddee.com)
Lelaki yang berasal dari India ini merupakan seorang penari hip-hop tanpa kaki dan telah muncul dalam program realiti TV India's Got Talent. Vinod menjadi sangat popular dalam program itu sehingga berjaya menggondol hadiah utama sebanyak £68,000 dan telah mengubah hidupnya yang dulunya  hanya bekerja sebagai tukang baikpulih telefon dengan gaji serendah £85 sebulan.


Baca lagi tentang kejayaan-kejayaan manusia tanpa kaki di SINI

Trend Menarik Sekarang:- Peluang untuk mendapatkan iPhone4 dari DiGi Hadiah-hadiah Percuma dari DiGi Install Opera Mini-FY dalam smartphone

3 ulasan:

Hairun Azmi berkata...

Rindu kat blog nie..

Mereka adalah insan yang hebat.Mereka tidak menggangap kecacatan pada diri mereka itu sebagai penghalang untuk mereka berdikari..

RAM & ROM

nur berkata...

hai nancy.. takde word lain selain
HEBAT!!!

jom meriahkan..
http://nurhafiz2009.blogspot.com/2011/03/aku-mesti-jenguk-blog-ni-hari-hari.html

PCL berkata...

itulah kelebihan yg Allah berikan di sebali kekurangan yg ada pada sesorang itu.