Ulangkaji Lagi | Boros Di Aralom

Jumaat, 5 November 2010

Ulangkaji Lagi

Subjek: Kerja Sosial Kesihatan
Preview Tajuk: Praktis Kerja Sosial Dalam Penjagaan Kesihatan

Terdapat beberapa peranan yang dimainkan oleh pekerja sosial dlm penjagaan kesihatan ini. Untuk peringatan, para pekerja sosial adalah terlatih secara akademik dan profesional.

7 peranan mereka tersebut termasuklah:-
1. Advocate (penyokong)
Menyokong, mendorong, dan mempromosikan idea si pesakit yang bermasalah dengan perubahan prosedur rutin rawatan yg terdapat dlm sistem penjagaan kesihatan.

2. Mediator (org tengah)
Pekerja sosial akan membantu si pesakit dan keluarganya utk mencapai sesuatu persetujuan serta memperkuatkan mereka utk berbincang dgn doktor atau pysician mengenai keputusan mereka. Ini kerana, pesakit biasanya akan mengalami masalah dlm membuat keputusan dalam pemilihan rawatan kesihatan.

3. Communicator
Pekeeja sosial akan membantu pesakit utk mendapatkan gambaran yg jelas mengenai sesuatu sistem dalam kesihatan serta mambantu pesakit mengenali penyakit yg sedang dialaminnya.

4. Researcher (Pengkaji)
Mereka melakukan kajian2 yg mempromosikan pengamalan intervensi terbaik tentang sesuatu penyakit kepada masyarakat.

5. Evaluator (Penilai)
Pekerja sosial perlu membuat pemeriksaan terhadap intervensi2 yg digunakan dgn melihat kepada klarifikasi intervensi dan pemeriksaan kepada konsistensi intevensi tersebut.

6. Recorder
Mereka membantu dalam documentation mengenai bukti dan sejarah keperluan pesakit, proses, dan perkembangan pesakit.

7. Educator (pendidik)
Ini merupakan salah satu peranan terpenting pekerja sosial dalam bidang kesihatan. Mereka perlu memberikan pendidikan atau informasi terutamnya kpd pesakit yg baru sahaja didiagnosis dgn sesuatu penyakit. Mereka juga perlu peka terhadap keperluan nonmedical pesakit tersebut.


okay la..sekian shja preview ulangkaji sy mlm ni..ciayok final exam..

Tiada ulasan: