Tips Shopping Kantoi | Boros Di Aralom

Ahad, 28 November 2010

Tips Shopping Kantoi

Jika kita perhatikan, masyarakat sekarang ini memang gemar sangat shopping kan..tengok saja lah berapa banyak shoping kompleks yang dah dibina di seluruh negara..berkembang tumbuh seperti cendawan..macam  la orang-orang kita ni banyak sangat duit nak beli-belah. Sebenarnya, saya ni tak lah suka sangat shopping..apa lagi kalau duit poket dah kering, memang sangat tidak enjoy tuk masuk shoping kompleks. Huh!! Korang tau tak sebenarnya ada beberapa tips kantoi untuk shoping ni yang aku tau dari rakan-rakan dan musuh-musuh..haha..aku bukan malaikat, sebab tu aku ada musuh..gilo ke??

Salah satu tips shoping yang sangat berguna yang telah, sedang, dan akan saya praktikkan ialah "makan free dalam shoping kompleks"..macam mana tu?..hah, sebenarnya, kalau lapar semasa membeli-belah, tak payah pun pergi order kat restoran..pergi je la kat lot-lot kedai yang sedang membuat promosi makanan. Biasanya, masa promosi tu, mereka akan sediakan satu kaunter untuk memcuba produk baru. Macam kat Giant, setiap kali saya pergi, mesti ada kaunter tuk cuba makanan seperti sosej, nuget, kentang goreng, ayam goreng, dan minuman jus. Lengkap dah menu kita. Ala, cuba sampai tiga kali je, mereka takkan marah punya. Tapi jangan la sampai penuh satu plastik siap bawa pulang lagi..nnt jadi popular masuk CCTV pulak..kelmarin masa pergi kat Giant, saya cuma bedal 2 cucuk sosej, 2 cucuk nuget ayam, dan secawan jus mangga je..kenyang juga..lepas tu pindah pulak kat kedai kek sebelah..ambik pencuci mulut yang dihidangkan oleh si promoter yang berdiri depan pintu kedai..lepas tu pura2 cakap "wah sedapnya, nnt saya bawa geng serbu kedai ni ya"..huhu..

Lagi satu, kalau badan tu gatal sangat nak beli baju baru tapi duit tak der, senang saja..pergi la buat window shoping. Lebih enjoy kalau ada kawan-kawan sekali. Bila jumpa baju yang diidamkan itu, pergi la masuk dalam bilik persalinan untuk pakai..then keluar dari bilik buat catwalk sambil suruh kawan tolong ambil gambar..pas tu, cuci gambar besar-besar letak kat bilik tidur, ataupun kat depan pintu bilik. Kalau ada orang tanya mana baju tu, then jawab lah "oh!, baju tu..dah saya dermakan untuk mangsa bencana alam..saya simpan gambar ja untuk kenang-kenangan"..yang penting, elakkan daripada tertangkap gambar tanda harga atau ditangkap oleh si pekerja kedai..hehe..boleh pakai ke tips ni..cuba je la..anyway, enjoy ke tak enjoy untuk shopping tu, bergantung pada orang itu sendiri kan..ada yang suka melepak je kat shoping kompleks, ada yang pergi kBox, main bowling, main snooker dan macam2 lagi sebagai selingan semasa shoping..huhu..Berkesan atau tidak tips ni, korang cuba la sendiri..banyak lagi tips shoping kantoi ni sebenarnya, tapi malas nak tulis panjang-panjang. Lagipun kebanyakkan pembaca tak suka baca yang panjang-panjang kan..peace!!

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hahahaa klu yg masuk fitting room mimang sa n da geng prnah try.gila2 ne... mimang tips shopping kantoi la ne.hahaha

Mouren berkata...

Hahaha....saya suka part psal baju tu. 'Derma to mangsa bencana alam', caya lah...haha!

Anyhow, kalu part food testing di supermarket tu kan, selalunya my kids yang beria-ia mau try.

Thanks for the funny tips.

Happy Sunday!

Tepoh Dock berkata...

haha...tips yang bagus lah..tapi masa ade makanan tu tima weekend jerkan..tapi Omu ni xberapa minat shopping..letih kot..tapi kalau nak kurus shopping paling bagus...jalan2 xigt dunia..thank tips ni...

Miz CanisTaL berkata...

mkn free tu yg paling sy suka.. ahaks..

StellaClaire-Richard berkata...

hahaha..funny juga tips ko ni

Nancypoh berkata...

Michelle* sangat siok kalau ramai kawan2 ikut serta kan..hee

Mouren* haha..sekejap ja ba kita suka sama itu baju tu..lama2 indak berapa minat sdh..betul tu, budak2 memang suka kalau dapat makanan free.

OmuRice* Weekend selalunya ramai orang kan..sy pun selalu p shoping masa weekend ja..sebab bnyk mknan free..haha..shoping utk kurus pun satu idea yg bagus..

Miz Canistal* bah, nnt p serbu kaunter makanan free ah..panas-panas lagi tu dorang masak on the spot.

Stella* kantoi shoping..siok kalau kena pada diri sendiri sebagai pengalaman..heee..

nur berkata...

hehe.. yg masuk fitting room n try baju tu mcm pernah kulihat sblm ni..
tag for u dear
http://2nurhafiz2009.blogspot.com/2010/11/kids-baby-photo-contest.html

Lina berkata...

ini tips bkin susa tido punya tips..hahaha..cuba2 d bdn tp nda d beli bkin otak melayang tym tido..silap2 ble temimpi2..hahaha

Just berkata...

Hahahah... sia jarang mo try2 food samples d supermarket. try baju pun jarang.. malas sia. unless mmg betul2 mo shopping beli baju baru mo masuk fitting room... ;p