5 Fakta tentang tandas yang kita jarang ketahui | Boros Di Aralom

Isnin, 25 November 2013

5 Fakta tentang tandas yang kita jarang ketahui

Kita menggunakan tandas setiap hari untuk buang air besar dan air kecil. Kalau anda tak masuk tandas dalam sehari, elok lah jumpa doktor. Mana tau ada yang tak kena dengan sistem tubuh. 

Dalam kita guna tandas tiap hari, terdapat beberapa fakta menarik tentang tandas yang kita jarang ketahui. Berikut antaranya.


1. Secara puratanya, seorang manusia menghabiskan sekitar 3 bulan dari kehidupannya untuk duduk di atas bangku tandas. Maksudnya, kita menghabiskan 3 bulan dari seumur hidup kita untuk berak atau kencing kat tandas. (link)


2. Keyboard komputer kita membawa sebanyak 200 kali ganda jumlah bakteria daripada jumlah bakteria yang terdapat di bangku tandas. (link)

3. Sekitar 1 bilion manusia di bumi ini masih membuang air besar atau air kecil di tempat terbuka kerana ketiadaan tandas. (link)

4. Terdapat satu restoran di Taiwan yang bertemakan tandas. Bangkunya seperti bangku tandas, piringnya seperti mangkuk tandas, sudunya seperti pencuci tandas, malah makanannya pun diolah macam tahi manusia. (link)

5. Secara puratanya, tandas flush menggunakan 6 liter bersamaan 1.6 gelen air bersih untuk satu cucian flush. (link)

Jadi, gunalah tandas dengan berhemah. Kebersihan tandas adalah tanggungjawab bersama. Jangan suka berak di tempat terbuka. Bukan saja berbau malah membawa bakteria.  :)


Artikel seperti ini disiarkan setiap hari di Facebook, pastikan anda LIKE Fanpage kami ya!