[Guest Post] bahayanya si TOMCAT | Boros Di Aralom

Isnin, 26 Mac 2012

[Guest Post] bahayanya si TOMCAT


by xDer

Apa Itu serangga TOMCAT?

Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Sekitar 47,000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang sekolah

Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin sentuhan haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemukan pada tahun 1953. Racun ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung. Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.

Cara mengelak serangan: Kurangi penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, karena kumbang rove amat tertarik kepada cahaya. Gunakan aerosol anti serangga, perangkap berpelekat atau kelambu nyamuk yang halus. Hindari duduk dekat cahaya dan jika dihinggapi kumbang rove, jangan ditepuk, sebaiknya hembus/tiup supaya menghindar.. Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bahagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air - suarasurabaya


~ ada cerita dari sahabat, dirinya pernah terkena gigitan Tomcat/Charlie ni masa beliau masih menuntut di Utara Semenanjung beberapa tahun lalu.. teman sendiri pernah terlihat serangga ni waktu bertugas di kawasan sempadan sebelah Selatan dulu. langkah berjaga2 memberi manfaat terutama bagi yang mempunyai anak2 yang masih kecil dirumah..


Nak Duit Extra Sambil Jawab Survei Ringkas? Minimum Cashout RM5 je

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

eee..sampai cmtu sekali...-,-

Nancypoh berkata...

semut bahaya ni