27 Orang saja kah pendatang asing tanpa izin di Beaufort, Sabah? | Boros Di Aralom

Khamis, 22 Mac 2012

27 Orang saja kah pendatang asing tanpa izin di Beaufort, Sabah?

Selepas terbaca ini laporan berita bertajuk Police Detain 27 Illegal Immigrants in Beaufort dalam malaysiandigest.com, keluar ini pertanyaan, "itu-itu saja kah PTI @ PATI di sana Beaufort? sikit juga".

Pada hal dulu ada keluar dalam surat khabar bahawa jumlah pendatang asing di Sabah ini mencecah ratusan ribu orang. Malah sudah ada yang jadi warganegara. Kalau orang-orang di Semenanjung dan Sarawak itu memang lah tidak nampak keadaan ini kerana ianya berlaku di Sabah.

Kalau boleh la kan, kalau itu pihak berkuasa terasa diri mereka itu ada tanggungjawab, buatlah operasi besar-besaran selalu. Kalau boleh tiap-tiap hari buat. Itu PATI sudah bermastautin di Sabah sejak berpuluh-puluh tahun sudah. Sampai sudah ada yang buat persatuan semata-mata untuk minta hak mereka disamaratakan dengan bumiputera.

Apa pun, tahniah lah sama itu polis sana Beufort sebab buat operasi tersebut. Teruskan usaha kamu. Kalau boleh kasi hantar terus itu PATI balik sana negara diorang. Tengok lah mereka PATI ini, sudah beranak pinak dan bercucu cicit. Dorang tu kuat beranak. Kita bumiputera kunun mau merancang keluarga cukup dengan dua tiga orang anak saja. Tengok tu PATI, tiap-tiap tahun beranak. Kalau macam ini, tenggelam lah bumiputera Sabah kelak.

Jangan jadi orang asing di negara sendiri sudahlah. So, itu kerjaan sekarang ini tolong-tolong lah rakyat Sabah yang dibelenggu mimpi ngeri dibanjiri warga asing. Itu program 5P kamurang itu kalau mau kasi jalan, kasi jalan dengan penuh amanah. Sebab ada juga pihak yang ambil kesempatan  bila sudah dikuasai wang rasuah dan wang pecah amanah. Sanggup kasi gadai masa depan negara.

Walaupun isu PATI di Sabah ini dari duuuuuulu lagi kena kasi bangkit bangkit tapi masih juga sama kejadiannya. Itu PATI saaana tamu masih juga sana menjual 'sigup'. Siap dengan geng-geng dia sekali. Bikin semak saja saya nampak.

Ada tu masa lalu di depan mereka, dorang siap promot lagi "rokok rokok, murah murah, 30 sen satu batang". Lepas itu tiba-tiba itu dewan bandaraya sama polis datang, mereka terus berkeliaran lari. Senyap seketika...lepas 20 hingga 30 minit, mereka datang lagi ke 'spot' mereka untuk berniaga.

Timbul lagi pertanyaan, "aik, tu polis tidak tangkap mereka kah tadi?". Kalau anda mo tengok senario ini, pergi saja ke kawasan Pasar Besar KK. Dekat dengan Pasar pilipin tu. Korang tau kenapa dinamakan pasar pilipin?? boleh fikir sendiri lah.

Kita cakap macam ini bukan sebab kita anti dengan pendatang asing. Ini sebab kita marah dengan sikap pihak bertanggungjawab yang dari dulu seperti memandang ringan masalah kedatangan pendatang yang tak putus putus ke Sabah ini. Tak diurus dengan betul. Undang-undang ada tapi penguatkuasaan kurang. Pendek kata, kuat makan rasuah. Sorry to say la. That's the fact.

Teringat masa pergi kat Sarawak dulu di Miri. Biasa kat Sabah yang berniaga sambil berjalan-jalan promot barang seperti jam tangan dan kaca mata adalah pendatang asing tanpa izin. Tapi kat Miri, yang buat macam tu ialah orang Cina dan warga tempatan. Sempat lagi beli seutas jam tangan dari amoi Cina tu. Dan lagi kat sana sangat kurang pendatang asing yang biasa orang Sabah panggil 'om' sama 'polipin'.

Apa pun senarionya, masalah PATI adalah yang terutama untuk diselesaikan di Sabah. Kalau mau menang besar PRU yang datang, kasi tengok dulu kami warga tempatan Sabah akan usaha kamurang memerangi PATI. Di mana-mana saya dengar pun asyik pasal PATI saja.

Nah, berpolitik sudah saya. Tapi terus terang la saya cakap dari hati naluri saya. Kami memang tidak suka dengan pentadbiran kerajaan sekarang terutamanya pasal PATI. Tapi kami juga tidak dapat melihat mana-mana parti atau komponen lain yang boleh menyelesaikan masalah ini. Tapi jika memang tidak boleh diselesaikan, apa salahnya kami beri kepercayaan itu kepada kepimpinan baru kan. Oleh itu sebelum berubah hati terhadap kepimpinan sekarang, do and improve your work. That's all.

Maaf jika mengguris hati dan perasaan mana-mana pihak.


2 ulasan:

Nour Adieb berkata...

Eya,masi banyak gi PATI di Beaufort tu.Hari tu,pernah sy kena kejar ngan budak2 PATI tapi di KK lah.Mang hati sy HOT sangat bila kena kejar

Nancypoh berkata...

Iya..tu budak2 yang dekat depan mahkamah tu kan..yg selalu p minta sedekah..kesian juga tengok tapi bikin takut juga dorang tu ..