Salahgunakan Logo Halal, McDonald's Disaman lebih RM2juta | Boros Di Aralom

Rabu, 23 Januari 2013

Salahgunakan Logo Halal, McDonald's Disaman lebih RM2juta

Restoran McDonald's menyalahguna logo halal (gambar hiasan)
Penggunaan logo halal yang tak bertanggung jawab bisa berakibat fatal. Seperti salah satu cabang McDonald's di Detroit, Amerika, yang harus membayar tuntutan sebesar RM2juta. Pasalnya mereka terbukti tak menyajikan menu yang benar-benar halal!

Seperti dimuat dalam Al Arabiya News (22/01/2013), kejadiannya bermula atas laporan salah satu warga Detroit bernama Ahmed. Ia mengaku membeli chicken sandwich pada bulan September 2012 di McDonald's Dearborn. Namun ia menyadari jika sandwich yang dibelinya tidak memenuhi standar halal yang ditetapkan.

Ahmedpun melakukan investigasi untuk mencari tahu asal usul sandwich yang dibelinya. Setelah yakin, ia dan pengacaranya, Kassem Dakhlallah mengajukan tuntutan jika McDonald's tersebut menyajikan menu non halal. Detroit merupakan area dengan sekitar 150.000 warga Muslim. McDonald's di lokasi itupun menjual Chicken McNuggets dan McChicken sandwich yang diakui sebagai produk halal.

Setelah proses hukum bergulir, akhirnya pihak manajemen McDonald's setuju untuk membayar $700,000 atau sekitar RM2juta. Uang tersebut diberikan pada Ahmed, klinik kesehatan di Detroit, Arab American National Museum di Dearborn dan untuk bayaran guaman.

Sumber: detik.com
 

Iklan Sisipan: 
Kalau nak tahu rahsia sebenar kejayaan buat duit online, ikutilah webminar Make RM1,000 Every Month Working from Home yang disampaikan oleh anak Malaysia sendiri. Tempah posisi anda sekarang!!

Tiada ulasan: