Langkah Awal Menghadapi Krisis Remaja | Panduan kepada ibu bapa | Boros Di Aralom

Khamis, 12 Januari 2012

Langkah Awal Menghadapi Krisis Remaja | Panduan kepada ibu bapa

Berikut digariskan beberapa langkah awal yang boleh dijadikan panduan oleh ibu bapa dalam membantu anak remaja menjelang krisis.

1. Kenali siapa itu remaja. Fahami tuntutan perubahan dalam diri mereka dari segi fizikal, biologikal dan sosiologikal. Fahami cara mereka berfikir, bertindak dan berurusan dengan orang lain serta mengetahui apa yang diinginkan dan apa yang tidak mereka sukai.

2. Menggunakan kaedah yang sesuai untuk membimbing remaja. Mereka tidak mahu dilayan seperti kanak-kanak, namun kematangan mereka masih belum mencapai tahap dewasa.

3. Pengetahuan dan pendedahan diberikan secara berperingkat-peringkat, sesuai dengan peringkat usia. Contohnya, pengetahuan berhubung kitaran haid sesuai didedahkan kepada remaja antara usia 10 hingga 13 tahun, mankala pengetahuan tentang persediaan untuk berumah tangga lebih sesuai didedahkan kepada remaja dalam lingkungan hujun belasan tahun.

Demikianlah beberapa garis panduan yang boleh dijadikan sebagai rujukan ibu bapa dalam mendidik anak-anak remaja.

(sumber: Zaman beribu liku: tip dan panduan memahami jiwa remaja By Amaludin Abdul Rahman, Noralina Omar)



  • Dapatkan buku-buku digital yang akan membantu anda menjadi bloger hebat berjaya dalam perniagaan online Download Sekarang 
  • Lindungi rumahtangga anda daripada gangguan pihak ketiga. Caranya di SINI 
  • Ingin tahu 99 punca perceraian di Malaysia? Jawapannya di SINI SINI

Tiada ulasan: