Mengumpat memang bagus untuk anda? | Boros Di Aralom

Khamis, 26 Januari 2012

Mengumpat memang bagus untuk anda?


Betul ke? ada saintis yang mengatakan bahawa mengata orang merupakan satu aktiviti yang berfaedah. Apa pulak faedahnya? nak masuk neraka boleh la. huhu..

Ok, ini faktanya. Menyebarkan gosip akan membantu mengekalkan sosial order dan mengurangkan stress si penggosip itu. Ini menurut kajian yang dibuat oleh UC Berkeley seperti yang dilaporkan oleh San Francisco Chronocle.

Pengkaji telah membuat satu eksperimen yang melibatkan orang menipu dalam permainan. Si pemerhati yang mengetahui atau menyaksikan penipuan itu akan mengalami peningkatan kadar degupan jantung yang ketara. Tetapi selepas mereka menyebarkan 'nota gosip' kepada orang lain mengenai penipuan itu, kadar degupan jantung mereka menurun.

Co-author kajian ini menyatakan, "we tend to think of gossip as a bad thing and it gets a bad reputation, but if you were to remove it, that would be at the cost of social order,". Katanya lagi, "Much of what we call gossip is driven by a sincere desire to help others. Gossip can make you feel better. You might even say it's therapeutic." - Newser

Memang pun begitu. Kalau orang yang suka bergosip atau orang yang 'banyak chanel' ni memang tak boleh duduk diam kalau tak bergosip. 


Inilah kereta kuyung paling pelik saya pernah nampak
tapi tatap comel. Tengok ni..

Kalau ini musnah maka bye bye la makanan laut anda. Mari selamatkannya sekarang 

Kalau tak suka senyum, anda perlu makan oren. Senyum sekarang

Klik iklan ini kalau suka entri :)

Tiada ulasan: