(EDISI ARTIS) Syamsul nak berhenti mengarah selepas filem KL Gangster disabotaj | Boros Di Aralom

Rabu, 11 September 2013

(EDISI ARTIS) Syamsul nak berhenti mengarah selepas filem KL Gangster disabotaj

Akibat terlalu kecewa dengan insiden filem kelapan arahannya, KL Gangster 2 disabotaj, Syamsul Yusof menyatakan hasrat mahu berhenti daripada mengarah filem selepas ini. Luahan itu telah disuarakan kepada bapanya yang juga merupakan penerbit dan pengarah tersohor, Datuk Yusof Haslam.

Syamsul Yusof
"Dia kecewa sangat. Dia kata, dia tak boleh terima apa yang berlaku ni. Saya faham perasaan dia. Sebagai anak muda tentunya dia sukar berdepan dengan situasi begini. Sebab itu hari ni dia tak boleh datang. Sebelum saya ke sini tadi, saya ada katakan pada dia supaya cekalkan hati. Saya akan terus menyokong dia walau apa pun yang berlaku.

"Tapi yang saya risau, dia kata dia nak tarik diri daripada industri filem. Dia dah tak mahu mengarah lagi. Syamsul ni jenis degil, kalau dia kata dia nak buat sesuatu tu, dia akan buat. Ini yang cukup membimbangkan saya. 
"Sebenarnya saya juga jadi tak keruan gara-gara isu filem ini disabotaj. Tapi saya yang berusia 60 tahun ni kena tunjukkan yang saya kuat semangat di hadapan dia yang baru berusia 29 tahun. Iyalah, budak muda ni kadang-kadang mereka ni tak cekal", dedah Datuk Yusof Haslam mengenai luahan anaknya itu ketika di sidang media malam pratonton KL Gangster 2 bertempat di One Utama, malam tadi. 

Yusof juga memaklumkan Syamsul tidak dapat hadir pada majlis tersebut kerana masih lagi dalam keadaan tertekan. 

Pada petang 28 Ogos lalu, dunia filem tempatan dikejutkan dengan berita filem yang ditunggu-tunggu oleh peminat itu dikatakan telah tersebar di Internet dan boleh dimuat naik secara percuma.

Tambah pemilik empayar pengeluar filem, Skop Production ini lagi, sekiranya anaknya itu tetap dengan keputusan mahu mengundur daripada dunia bikinan filem ia merupakan satu kehilangan besar pada industri perfileman tanah air. Apatah lagi Syamsul sebelum ni pernah mencipta beberapa rekod kejayaannya sebagai pengarah muda berpotensi tinggi. 

"Jika dia betul-betul tarik diri, sudah pasti ia satu kehilangan besar industri perfileman tanah air.  Ramai yang datang kepada saya dan memberitahu bahwa saya bertuah mempunyai anak seperti Syamsul yang dapat meneruskan legasi empayar perniagaan saya. Selama ini saya bangga dengan dia. 

"Saya harap dengan sokongan para penonton terhadap sambutan filem ini di pawagam, dapat mengembalikan semula semangatnya. Saya harap dia tak silap perhitungan dan tak putus asa. Saya ada pujuk dia, saya katakan pada dia yang saya akan berjuang habis-habisan. Malah adiknya Syafiq pun cuba memujuk dia agar jangan undur diri", katanya.


Baca apa pula perkembangan kes ini di MalaysianDigest