Gaji cecah RM3000, pasti lebih ramai wanita akan jadi pemandu bas lepas ni | Boros Di Aralom

Jumaat, 7 Februari 2014

Gaji cecah RM3000, pasti lebih ramai wanita akan jadi pemandu bas lepas ni

Kerjaya sebagai pemandu bas biasanya dimonopoli oleh golongan lelaki sahaja. Namun demikian, senario ini bakal berubah dalam masa terdekat ini khasnya di negara kita Malaysia.

Baru-baru ini, satu Seminar Kerjaya Pemandu Bas Wanita Bersama RapidKL telah dilaksanakan bertujuan untuk menarik lebih ramai wanita untuk berkecimpung dalam bidang ini. Dengan pengumuman dari Rapid Bus Sdn Bhd yang menawarkan 500 kekesongan jawatan sebagai pemandu bas khasnya kepada wanita dengan gaji mencecah RM3000 sebulan, ini pastinya akan mendorong lebih ramai wanita untuk menjadi pemandu bas.

Setakat ini hanya 60 kapten bas wanita berusia dalam lingkungan 20 hingga 40-an yang berminat dengan kerjaya tersebut di syarikat RapidKL. Selain itu, RapidKL turut memberi peluang kepada golongan ini untuk mendapatkan latihan profesional sebagai pemandu berkemahiran.

Kenapa wanita digalakkan untuk menjadi pemandu bas? menurut kajian oleh Universiti Bradford, wanita mempunyai daya fokus yang lebih lama berbanding lelaki. Selain itu, kadar pematuhan undang di kalangan wanita juga lebih tinggi.

Sumber: Says

Lagi Info menarik:

Tiada ulasan: