Kisah lelaki berumur 91 tahun ini akan buatkan anda mahu kembali ke Universiti semula | Boros Di Aralom

Khamis, 6 Februari 2014

Kisah lelaki berumur 91 tahun ini akan buatkan anda mahu kembali ke Universiti semula

Ramai cendekiawan berkata, tuntutlah ilmu sampai ke negara China..maksud mereka bukanlah menyuruh kita untuk belajar sampai pergi ke China..maksud tersirat dari kata-kata ini ialah meminta kita mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat. 

Ramai orang yang kalau sudah berumur, mereka merasa diri sudah tidak sesuai untuk menuntut ilmu di sesebuah pusat pengajian. Alasannya banyak..ada yang cakap otak dah makin beku, ada yang cakap membuang masa, ada yang cakap, umur dah expire..dan macam-macam lagi. Tapi semua alasan itu tidak menghalang seorang lelaki emas ini yang walaupun sudah berusia 91 tahun, tapi dia berjaya menghabiskan pengajiannya di peringkat ijazah kedoktoran.
BANDUNG - INDONESIA. Seorang warga emas berusia 91 tahun mencatat sejarah apabila menjadi graduan tertua menerima ijazah kedoktoran di Universiti Padjadjaran (Unpad) di Indonesia, kelmarin. Hermain Tjiknang yang berkerusi roda turut dikurniakan penghormatan tambahan iaitu ijazah doktor falsafah tertua yang belum pernah diberikan sebelum ini.
"Saya mengambil masa lima tahun untuk menamatkan pengajian dan terpaksa menyemak semula tesis sebanyak tujuh kali," katanya. 
Bapa kepada lima anak berasal dari Muntok, Bangka ini dilahirkan pada 22 June 1922, laporan dipetik dari Jakarta Globe. - Sinar Harian

Masihkan anda teringat dengan kisah seorang nenek yang menunggu hampir 40 tahun untuk mengambil peperiksaan SPM semula? 



Hasanah Abdullah, 55, telah menduduki peperiksaan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Guar Chempedak sebagai calon persendirian pada tahun 2012 lalu.


Lagi Info menarik:



Tiada ulasan: