Cara merawat jerawat dengan berkesan | Boros Di Aralom

Sabtu, 17 Disember 2011

Cara merawat jerawat dengan berkesan

Masalah jerawat berlaku kepada semua orang.  Terutama bagi mereka yang sudah mencapai akil baligh. Apabila anda bangun di awal pagi untuk hari yang penting dan kemudiannya anda mendapati JERAWATTTT pada sang pipi yang gebu, anda harus melakukan sesuatu dengan segera. Rawatan jerawat terdapat pelbagai bentuk. Disebabakan setiap manusia mempunyai kulit yang berbeza kesensitifannya maka setiap rawatan yang digunakan mempunyai kesan yang berbeza. Sekirannya inginkan cara rawatan terbaik untuk jerawat, kenal pasti dahulu apakah spesis jerawat yang tumbuh itu. Banyak caranya.
Cara merawat jerawat dengan berkesan

Sejarah Tradisi
Manusia sudah mula berhadapan dengan masalah kulit especially muka semenjak manusia pertama melihat refleksi muka mereka untuk kali pertamanya. Cleopatra menggunakan teknik mandi susu untuk memastikan kulitnya sentiasa segar dan muda manakala orang Greek mengekalkan compleksi radiant kulit dengan madu. Kebanyakkan petua dulu-dulu ini masih digunakan sampai sekarang malah di spa-spa sekalipun mengamalkan cara lama yang dikatakan lebih berkesan.

Fungsi
Rawatan-rawatan jerawat boleh memberi kesan dalam banyak cara. Rawatan membolehkan kulit muka menjadi kurang friendly dengan sang jerawat dengan cara mengeringkan kulit atau membunuh kuman di dalam liang-liang kulit. Rawatan juga boleh mempercepatkan proses penyembuhan kulit yang terkena jerawat. Selain itu banyak rawatan yang akan mengubah persekitaran kulit secara sementara untuk mencegah bakteria jerawat daripada merebak ke kawasan kulit epidermis yang lain.

Jangka Masa
Rawatan jerawt biasanya memperlihatkan kesan selepas beberapa jam atau semalaman. Namun, hampir kesemua rawatan jerawat mengambil masa sekitar 24 jam untuk menunjukkan kesan. Mungkin anda boleh saja menghilangkan satu dua daripada jerawat anda selama tempoh ini namun sekiranya inginkan kulit yang tidak ditumbuhi jerawat, ianya akan mengambil masa berminggu-minggu untuk membentuk struktur kulit.

Cara merawat jerawat dengan berkesan
Jenis
Terdapat banyak jenis rawatan jerawat. Jika anda mempunyai kulit yang terlalu sensitif, maka adalah disarankan agar lebih banyak menggunakan rawatan semulajadi seperti herba, papermint, dan avocado yang membantu membersihkan liang-liang kulit tanpa menyebabkan radang. Untuk kulit yang berminyak, cubalah scrub atau pad yang mengandungi ubatnuntuk mengeringkan kulit yang berminyak. Terdapat juga pusat rawatan yang menggunakan teknik leser atau dengan sinaran ultraviolet untuk mendapatkan kulit yang berseri.

Pertimbangan
Sebelum anda mencuba rawatan-rawatan jerawat, pastikan ianya adalah sesuai dengan kulit anda. Jika anda tidak tahu kulit anda ini jenis apa, berjumpalah dengan pakar dermatologist untuk memastikan rawatan yang diambil adalah sesuai dan bukannya menjadikan masalah kulit lebih serius.

Amaran
Banyak rawatan jerawat yang menjadikan kulit sangat sensitif terhadap sinaran matahari. Pastikan anda mematuhi semua arahan dan amaran terhadap rawatan jerawat anda. Jika tidak, kemungkinan akan berlaku kerosakan kulit yang kekal akibat daripada sunburn.

Sekiranya anda inginkan cara yang terbukti dan berkesan dalam menghilangkan serta mengawal jerawat, disarankan untuk mendapatkan ebook "Rahsia Jerawat" daripada Dr. Haseenah. Ebook ini menerangkan secara lebih lanjut, terperinci, dan mudah difahami mengenai penyelesaian masalah jerawat berserta fakta-fakta saintifik. 
Cara merawat jerawat dengan berkesan
  • Sertailah peraduan Microsoft's Great Family Time dan menangi sebuah kereta Nissan Grand Livina! SERTAI SEKARANG

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ade gak yg cover jerawat pkai celak.. konon2 jd tahi lalat.. haha.. follow yep..?=p