Panduan Memulakan Senaman | Jom bersenam untuk sihat | Boros Di Aralom

Ahad, 18 Disember 2011

Panduan Memulakan Senaman | Jom bersenam untuk sihat

Agak mengejutkan juga kajian terbaru mengenai kadar obesiti di Malaysia ni. 1 daripada 5 orang kanak-kanak adalah obesiti. Oleh yang demikian sesuatu harus dilakukan untuk mencegah masalah ini daripada terus berlaku. Kita semua maklum bahawa fenomena ini terjadi disebabkan oleh gaya hidup yang kurang sihat. Namun belum terlambat untuk membina satu gaya hidup baru yang lebih sihat dengan memperbanyakkan senaman. Untuk bersenam, perlu ada beberapa teknik asas yang perlu diikuti untuk mengelakkan daripada kekejangan otot kelak. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang kurang bersenam. Dan yang paling penting ialah sebelum anda memulakan satu program senaman yang rutin, haruslah berjumpa dengan pakar terlebih dahulu.
Senaman kardio.
Warm-Up dan Cool-Down
Sebelum bersenam, pakailah pakaian yang sesuai dan selesa. Guna baju sukan dan kasut sukan yang sesuai. Sebelum memulakan senaman, kena panaskan badan dulu. Ini budak tadika pun tau buat. Ini bertujuan untuk meningkatkan kadar degupan jantung dan memanaskan otot. Pemanasan badan termasuklah regangan kepala sampai ke kaki serta berjalan kaki dengan perlahan. Selepas bersenam, lakukan benda yang sama untuk memperlahankan degupan jantung dan pernafasan. Jangan terus duduk atau tidur. nanti bontot jadi besar..haha..kidding. Pasal bontot ni hanya cerita orang tua-tua. Tapi memang anda tidak digalakkan untuk terus berehat selepas bersenam berat.

Senaman Kardio
Menurut kajian, senaman selama 150 minit minimum atau 30 minit sehari, 5 hari seminggu, adalah disarankan. Senaman kardiovaskular termasuklah berjalan, berenang, berbasikal, menari dangdut~something like that~ dan berjogging. Lakukan senaman ini setiap selang 10 - 15 minit rehat terutama kepada yang baru memulakan rutin senaman untuk meningkatkan stamina. 

Latihan Kekuatan
Latihan ini membantu menguatkan tulang, membina otot, dan meningkatkan kadar pembakaran kalori. Gunakan pemberat yang anda hampir-hampir tak dapat angkat secara berulang-ulang. Elakkan daripada membuat senaman kekuatan terhadap bahagian otot yang sama selama dua hari berturut-turut. Ini kerana otot memerlukan masa untuk 'repair' semula selepas bersenam. Juga disarankan supaya jika anda melakukan senaman otot berat pada minggu pertama, anda seharusnya perlu melakukan senaman otot yang ringan pada minggu seterusnya.

Motivasi
Tetapkan matlamat kecergasan anda secara mingguan dan bulanan untuk menjejaki kemajuan anda. Jika anda mencapai matlamat tersebut, tingkatkan matlamat senaman secara perlahan-lahan. Jika kekuatan yang menjadi matlamat, tingkatkan senaman kekuatan otot dengan jumlah pengulangan yang semakin meningkat. Kira kemajuan berat badan anda yang hilang. Tapi, anda dinasihati supaya tidak menimbang berat badan lebih daripada sekali dalam seminggu. Ini kerana perubahan berat badan adalah tidak tetap  setiap hari.

Amaran
Senaman sepatutnya tidak mencederakan anda. Adalah perkara biasa jika anda merasa sakit sendi dan otot pada permulaan rutin senaman anda. Namun apabila rutin senaman ini diteruskan beberapa minggu, maka tidak lagi wujud rasa sakit tersebut. Tapi jika kesakitan berpanjangan, segeralah berjumpa dengan pakar. 

Panduan ringkas ini diharapkan agar dapat memberi kita semua motivasi dan tindakan susulan untuk menjalankan kehidupan yang lebih sihat. 

Jika terdesak untuk menurunkan berat badan. Ada ebook yang menerangkan teknik diet ekstrem sekiranya anda mahukan tips cara menurunkan berat badan dengan cepat. Dapatkan ebook 
Formula Diet Extreme - Jadikan Tubuh sebagai Mesin Pembakar Lemak sekarang selagi stok masih ada. Anda boleh membaca ebook ini bila-bila masa anda yang terluang. 

  • Dapatkan ebook (Bahasa Melayu) mengenai fakta, sejarah, dan cara-cara yang mudah dan meyakinkan dalam pelaburan Emas $$SINI$$
  • Ingin tahu 99 punca perceraian di Malaysia? Jawapannya di SINI SINI

Tiada ulasan: